De Corporate Affairs-functie is onmisbaar in de moderne bestuurskamer. Dit werd in mijn ogen bevestigd in het recente Deloitte-rapport ‘Tested, Trusted, Transformed. An exploration of the Corporate Affairs Function and its Leaders’. Eerder verschenen soortgelijke rapporten van Spencer Stuart en Korn Ferry (zie linkjes onderaan deze post). Ook op Linkedin kom ik de term Corporate Affairs Director steeds vaker tegen. Een goede ontwikkeling.
Met haar uitstekende voeling met wat er speelt in de maatschappij, levert de Corporate Affairs Director (CAD) belangrijke input voor strategische besluitvorming. Zij weet wat er speelt bij álle stakeholders. En zorgt indien nodig voor die oh zo belangrijke tegenspraak.
Omdat de CAD gevoel heeft bij zowel onderstroom als bovenstroom is deze uitstekend in staat om tijdig reputatiekansen en -risico’s te herkennen. Vanzelfsprekend is de CAD ook de persoon die als geen ander weet hoe het verhaal van de organisatie op de juiste manier over de bühne kan worden gebracht. Hoe dialoog met alle stakeholders kan worden georganiseerd. En hoe stakeholderverwachtingen optimaal kunnen worden gemanaged.
En ‘when the shit hits the fan’ is de CAD een van de ‘problem solvers’ waar op dat moment grote behoefte aan is.
Vanwege haar rol in het bouwen en herstellen van vertrouwen (een mega-uitdaging), is de functie van CAD dan ook van onschatbare waarde. Kortom, de Corporate Affairs Director doet er toe.
Corporate Affairs: vijf belangrijke inzichten
Ik heb de rapporten van Deloitte, Korn Ferry en Spencer Stuart met aandacht gelezen. Ik haal er vijf belangrijke inzichten uit.
- Corporate Affairs is niet meer weg te denken uit de bestuurskamer. Het merendeel van de Corporate Affairs directeuren rapporteert rechtstreeks aan de CEO. Volgens Deloitte is dat in tweederde van de door haar onderzochte organisaties het geval. Zelf denk ik dat het percentage in Nederland hoger ligt. En ik denk dat dit percentage in tap tempo zal stijgen.
- In dit VUCA-tijdperk krijgt de CAD alleen maar meer invloed. Bestuurders zijn zich bewust van de impact van onder meer polarisatie, ‘wokisme’ en stakeholderactivisme. Stakeholderverwachtingen zijn ongekend hoog. Ook in de top dringt het door dat meer van hetzelfde niet het antwoord is op de uitdagingen van vandaag en morgen.
“Four themes emerge from what Boards and Chairs expect and value from Corporate Affairs: 1) insights and data into social expectations, 2) advice on the right course of action, 3) influence on the stakeholder and employee ecosysteem, 4) perspective on living values and staying true to purpose.”
Tested, Trusted, Transformed. An exploration of the Corporate Affairs Function and its Leaders (Deloitte, 2023)
- Corporate Affairs is meer dan reputatie en communicatie. Deloitte ziet een ‘significante verandering’ in de mindset van de Corporate Affairs-functie. In toenemende mate zou er bijvoorbeeld ook oog zijn voor zaken als omzet en commercieel succes.
“These Corporate Affairs functions use their role to generate brand awareness, secure market outcomes and galvanize employee performance with the express purpose of creating commercial value. Functions with a growth mindset are monitoring the performance of their team by tracking against revenue contribution and the value of new markets demonstrating an increasing focus on commercial impact”.
Tested, Trusted, Transformed. An exploration of the Corporate Affairs Function and its Leaders, Deloitte (2023)
Ook Korn Ferry benadrukt dat de CAD ’touches all aspects of the organization’. Precies hierom vind ik de term Corporate Affairs zo interessant, het gaat over meer dan communicatie. Het gaat ook over gedrag.
“Today’s Corporate Affairs Director must act as an influential ‘corporate conscience’, as well as providing strategic direction and counsel that touches all aspects of the organization and the external environment it operates in.”
“Rising to the Challenge: Defining Success in Corporate Affairs Leadership”, Korn Ferry (2020)
- De impact van CommTech op de Corporate Affairs-functie is enorm. Op dit vlak is echt nog een flinke slag te maken. Hoeveel communicatieteams hebben bijvoorbeeld al een heisessie aan ChatGPT gewijd? Of hebben data-scientists aangenomen? De nadruk lag altijd veel op kwalitatieve inzichten en intuïtie, maar dat verandert. Zie ook publicaties van Page of dit onderzoek van Jana Brockhaus en Ansgar Zerfass.
“CommTech enables enterprises to understand and engage with the full spectrum of their stakeholders as unique individuals rather than as segments. By bringing data-driven precision to our work, CommTech enables us to design and optimize journeys that produce desired actions and outcomes.”
“Building and Managing a CommTech System“, Page (2023)
- De ‘medewerker’ kan momenteel op bijzonder veel aandacht van de Corporate Affairs Director rekenen. Hoewel CAD’s zich uiteraard richten op alle stakeholders, blijkt volgens Deloitte dat op dit moment relatief veel aandacht uitgaat naar de medewerker. Corona heeft duidelijk gemaakt hoe belangrijk zaken als cultuur, empathie en betrokkenheid zijn. Maar die aandacht voor de medewerker zal ongetwijfeld ook te maken hebben, met de transitie naar purpose-gedreven organisaties en het toenemende aantal reorganisaties.
Ik zie een grote toekomst voor de Corporate Affairs Director weggelegd. Maar er is wel nog een lange weg af te leggen. Meer van hetzelfde is niet het antwoord. Reputatie en vertrouwen blijven vanzelfsprekend belangrijke focusgebieden. De moderne Corporate Affairs Director bemoeit zich echter ook met transformatie (en social value), cultuur en gedrag.
Meer lezen?
Dit vind je wellicht interessant om te lezen:
- Tested, Trusted, Transformed. An exploration of the Corporate Affairs Function and its Leaders (Deloitte, 2023)
- Rising to the Challenge: Defining Success in Corporate Affairs Leadership (Korn Ferry, 2020)
- Influence at the top, the expanding role of the corporate affairs leader (Spencer Stuart, 2018)
Wat je wellicht ook interessant vindt
- 'Directeur Communicatie. Voldoet die functietitel eigenlijk nog wel?'
- 'De afdeling Communicatie niet meer ‘eigenaar’ van reputatiemanagement? En wat nu?'
- 'Twee typen communicatiedirecteur: aan wie is de toekomst?'
- 'The Chief Communication Officer as a Rabbit caught in the Headlights'
- 'De 6 kenmerken van een moderne communicatiedirecteur'
Communication + Moral Integrity + Empathetic Commitment = thé best Prospect
Dank Willem voor deze food-for-thought!