Als je een plan ontwikkelt, ben je in control en beter in staat om impact te realiseren.
Van organisaties en hun leiders mag worden verwacht dat ze weten wat ze willen bereiken en hóe ze dat gaan bereiken. Of het nu gaat om meerjarenplannen, jaarplannen of ideeën voor het managen van lastige issues: plannen bieden focus en daarmee houvast. Ze fungeren als kompas én als toetssteen.
Mijn ervaring met en ideeën over strategie- en planontwikkeling pas ik natuurlijk voortdurend toe in mijn adviestrajecten, maar ik schrijf er ook graag over zoals je weet. Zie bijvoorbeeld ons boek ‘Het Strategisch Communicatie Frame‘.
Terwijl ik dit schrijf, vallen de bladeren van de bomen. Het is bijna een wetmatigheid: zodra de bomen verkleuren, verschijnen ook weer de jaarplannen. Her en der wordt hard gesleuteld aan inspirerende meerjarenstrategieën.
Om je aan het denken te zetten en scherpe keuzes te laten maken, heb ik hieronder een paar praktische artikelen op een rij gezet.
- DE 7 KENMERKEN VAN EEN SUPERGOED JAARPLAN. Klik HIER.
In dit artikel beschrijf ik mijn visie op een goed jaarplan. Ik introduceer 7 kenmerken die je kunt gebruiken als checklist of inspiratiebron.
- WAT WORDT DE FOCUS VAN JOUW MT? DIT MODEL MAAKT PRIORITEREN MAKKELIJKER. Klik HIER.
Voor communicatie-MT’s heb ik samen met klanten onderstaand een praktisch model ontwikkeld dat helpt om gezamenlijk (!) de juiste prioriteiten te stellen. In dit artikel licht ik dit model kort toe.
- GEEN FOCUS? DAN GEEN IMPACT. U GAAT DUS TERUG NAAR AF. Klik HIER.
Focus is cruciaal als je impact wilt realiseren. Where attention goes, energy flows. In dit artikel een pleidooi voor inspirerende ambities en concrete doelstellingen. Inclusief twee ezelsbruggetjes.
- ORGANISATIES: 7 BELANGRIJKE COMMUNICATIEOPGAVES. Klik HIER.
Van organisaties mogen we verwachten dat ze kritisch kijken naar hun eigen rol en naar hun manier van communiceren. In dit artikel daag ik je uit om kritisch te kijken naar de manier waarop je de buitenwereld tegemoet treedt. - STRATEGIEONTWIKKELING: GEEN VANILLLE MAAR PEPER! Klik HIER.
Wie impact wil maken, zal toch moeten focussen en lef moeten tonen. Strategie mag best schuren. Graag zelfs! Dat betekent: scherpe keuzes maken, lastige discussies voeren en weerstand omarmen.
- COMMUNICATIESTRATEGIE: PAS OP VOOR DETAILS . Klik HIER.
Als je een communicatiestrategie tot in details uitwerkt, onderschat je die dynamiek in buiten- en binnenwereld. Ik ben dan ook van mening dat een communicatiestrategie vooral moet focussen op de hoofdlijnen. Besteed niet teveel tijd en energie aan details of nuances.
- 4 SCENARIO’S VOOR COMMUNICATIEAFDELINGEN IN HET AI-TIJDPERK. Klik HIER.
Zijn jullie al maximaal aan het experimenteren met ai? Of kijken jullie nog de kat uit de boom? Mijn advies in dit artikel: bereid je nú voor op een toekomst waarin AI alles wat je nu vanzelfsprekend vindt, op zijn kop gaat zetten, pak de regie en ga aan de slag. Maak er een speerpunten en zet er kracht op.
- DE PRAKTISCHE WAARDE VAN EEN COMMUNICATIESTRATEGIE (DEEL I). Klik HIER.
Ik ben van mening dat de praktische waarde van een strategie zich in 2 fases toont. Met fase 1 bedoel ik het proces om te komen tot de communicatiestrategie. Daar gaat dit artikel over, inclusief concrete tips.
- DE PRAKTISCHE WAARDE VAN EEN COMMUNICATIESTRATEGIE (DEEL II). Klik HIER.
In dit artikel draait het om fase 2: toepassen. De waarde van strategie toont zich vooral in de praktijk brengen van gemaakte keuzes. Het van papier halen van het plan. Ook hier inclusief tips.
- DE PRAKTISCHE WAARDE VAN EEN COMMUNICATIESTRATEGIE: LEIDERSCHAP TONEN. Klik HIER.
Dit derde artikel in een drieluik focust op de kans om met jouw jaarplan of strategie écht leiderschap te tonen. Je neemt immers initiatief (“En nu gaan we aan de slag met strategie!”). En als het goed is, maak je hele scherpe keuzes (“Dit wordt de richting!”). Je steekt je nek uit.
Ik hoop dat je inspiratie haalt uit bovenstaande artikelen. Het ontwikkelen van een plan is een extreem belangrijk moment. Het is de kans om fundamentele keuzes te maken en je impact te vergroten. Om verantwoordelijkheid te nemen en verantwoording af te leggen.
Als je meer informatie wilt of als je wilt weten wat ik voor jouw organisatie kan betekenen, stuur me dan vooral een email. Om je een beeld te geven: vaak begeleid ik organisaties van A tot Z bij planontwikkeling, maar geregeld word ik ook gevraagd om op onderdelen te adviseren of om voor de nodige inspiratie te zorgen.
PS. Het Strategisch Communicatie Frame bevat in mijn ogen nog steeds een uitstekend framework voor het ontwikkelen van plannen die werken. Zie ook het artikel TIME TO RETHINK STRATEGY DEVELOPMENT. AND EMBRACE DYNAMICS.
