Bezig met het jaarplan 2022? Aan het stoeien met vragen als: wat willen we einde 2022 gerealiseerd hebben? Wat gaan we daarvoor doen? En wat hebben we daarvoor nodig? Je bent niet de enige. Het is weer de tijd van de jaarplannen.
Eerder schreef ik al een blog over de 7 kenmerken van een goed jaarplan:
- In het jaarplan worden scherpe keuzes gemaakt. Focus!
- Er wordt duidelijk verbinding gemaakt met de organisatiedoelen.
- Het plan sluit naadloos aan bij de (veranderde) actualiteit.
- Geen (onnodig) jargon.
- Het plan is compleet en laat belangrijke vragen niet onbeantwoord.
- Een jaarplan moet er professioneel uitzien.
- Kies voor een prettig format. Heb eerbied voor de lezer.
Het maken van scherpe keuzes staat niet voor niets op plek 1. Dit blijkt een uitdaging van jewelste. Zeker het formuleren van ambities en doelstellingen blijkt in de praktijk een grote uitdaging.
Keuzes maken moet. Meer focus meer impact. Maar ja. Makkelijker gezegd dan gedaan. als je besluit links af te gaan, ga je dus niet rechtsaf. Terwijl voor sommigen rechtsaf wellicht een aantrekkelijk route was.
Het kiezen is dus een uitdaging. Maar ik observeer ook een andere uitdaging. Wat je wilt bereiken en wat je daarvoor gaat doen, blijkt in de praktijk vaak met elkaar te worden verward.
Wees daar alert op.
Een ambitie en de daaruit volgende doelstellingen, beschrijven wat je wilt bereiken. Bijvoorbeeld: “De beste reputatie in onze sector”.
Ambities zijn dan vaak wat inspirerender en abstracter dan doelstellingen. Doelstellingen moeten vooral concreet zijn. Het zijn de resultaten die je wilt gaan boeken.
En wat ik je adviseer níet te doen, is ambities of doelstellingen opschrijven alsof het handelingen zijn. En dat zie ik in de praktijk wel heel vaak gebeuren. Dan lees je een doelstelling die als volgt is geformuleerd: “Wij gaan meer datagedreven adviseren”. Of: “Wij gaan gestandaardiseerd werken”.
Dat zijn speerpunten of handelingen. Deze beschrijven waar je op gaat inzetten om iets te bereiken. Wat je dus gaat doen om een doelstelling te realiseren.
Eerder schreef ik al dat ik geloof in de kracht van de drie-eenheid Ambities-Doelstellingen-Speerpunten. Waarbij Ambities en Doelstellingen de richting aangeven, beschrijven Speerpunten wat je gaat doen. En ook hiervoor geldt: garbage in, is garbage out.
Zorg dus dat je ambities en doelstellingen scherp zijn en ook scherp hebt geformuleerd. Zo voorkom je onnodige verwarring.
Wat je misschien ook interessant vindt:
- Blogpost: Geen focus? Dan geen impact. U gaat dus terug naar af.
- Blogpost: De 7 kenmerken van een supergoed jaarplan.
- Blogpost: Communicatiestrategie: pas op voor details.
- Boek: Het Strategisch Communicatie Frame, methode voor agile strategieontwikkeling.