Natuurlijk. Ieder goed jaarplan bevat een heldere set van doelen en een beschrijving van hoe je die doelen gaat realiseren. En een budget en planning mogen natuurlijk ook niet ontbreken. Maar stel nu dat je de lat hoger wilt leggen. Dat je ook wilt laten zien dat je er vol voor gaat. Wat als je anderen wilt laten inzien dat jouw werk belangrijk is? Hoe zorg je voor positieve energie? Commitment? Hieronder 7 suggesties.
Heb je andere ideeën om het jaarplan Communicatie 2024 beter te maken? Ervaringen die je graag wilt delen? Laat het vooral horen! Je kunt me mailen of een bericht achter laten in de comments, onder dit bericht of op LinkedIn.
Wees prikkelend en durf stelling te nemen. Beschrijf de 5 tot 7 communicatieopgaves en schets vooral ook eens wat er gebeurt als je níet met deze opgaves aan de slag gaat…
Jouw plan bevat vanzelfsprekend een schets van de interne en externe context. Maar als je niet uitkijkt, blijft dat een beetje flets. En komen er zaken uit waar iedereen het wel mee eens is. Uit eigen ervaring weet ik dat het veel interessanter als je hier een set van scherpe communicatie-opgaves aan koppelt. Deze opgaves beschrijven wat jullie echt te doen staat in 2024. De rest is bijzaak. Die opgaves, dat is waar het om draait.
Ook een interessante exercitie: wat als je níet met deze opgaves aan de slag gaat? Wat zou er dan gebeuren? Ook leuk om op te nemen in een kadertje.
Breng ambities tot leven. Creëer herkenning, enthousiasme en dus commitment.
Ik vind dat ieder plan een set van heldere ambities moet hebben. Niet teveel. Drie tot vijf. Maximaal. Een ambitie beschrijft wat je op langere termijn wilt bereiken. Waar je met elkaar de komende jaren voor gaat. Ambities zijn jouw houvast bij het formuleren van doelstellingen.
Zorg dat je die ambities spannend maakt. Breng ze tot leven. Met beeld. Of met (gedroomde) quotes van stakeholders. Of door aan iedere ambitie een inspirerend verhaaltje te koppelen.
Leestip: 'Measure what matters.' John Doerr introduceert in dit boek de OKR-methodiek. Met OKR vertaal je elk van je doelen naar 3 tot 5 meetbare of haalbare resultaten. OKR staat voor Objectives & Key Results.
Hoe ziet succes er in 2024 uit?
Natuurlijk. Ambities zul je moeten vertalen naar concrete doelstellingen voor 2024. Toch? Maar als je niet uitkijkt blijft het hangen in een oersaaie exercitie waarin de nadruk ligt op het vooral SMART willen maken van die doelstellingen. Stel de vraag eens anders. Wat als je met elkaar in gesprek gaat over de vraag: “hoe ziet succes er uit in 2024?” Welke beelden hebben jullie daar dan bij? Welke voorbeelden passen erbij? Wat is voor de CEO succes?
Succes kan natuurlijk op veel aspecten betrekking hebben. Plezier. Trots. Inspiratie. Diversiteit. Etc.
Geef het goede voorbeeld door vooral ook de maatschappelijke waarde te beschrijven.
Ik durf te stellen dat de meeste ambities en doelstellingen vooral gericht zijn op het helpen realiseren van de organisatiedoelen. Maar … hoe mooi zou het zijn als je ook beschrijft waarom de communicatie-inspanningen in 2024 maatschappelijk waardevol zijn? Een soort check op het jaarplan vanuit maatschappelijk perspectief. Gewoon eens proberen.
Zie ook: ‘De veranderende rol van de communicatieafdeling’
Lukt het niet om die maatschappelijke waarde te beschrijven? Oef. Het is 2024! You can do better.
Vlaggenschipprojecten kunnen in jouw jaarplan Communicatie 2024 zorgen voor de WOW.
Wat zijn die prachtige projecten die in 2024 in jouw ogen van het grootste belang zijn? In het Strategisch Communicatie Frame omschrijven we vlaggenschipprojecten als de activiteiten die ook anderen zullen herkennen als belangrijk of toonaangevend en die echt impact gaan hebben. Denk aan die corporate campagne die je in de lente wilt uitrollen of die serie van inspiratie-events die jullie voor stakeholders gaan organiseren.
Laat blijken hoe belangrijk partners zijn en wat jullie beeld van ‘samen’ is.
Beschrijf in je plan vooral ook eens wie je belangrijkste partners zijn en waarom de samenwerking met die partners zo waardevol is. HR kan bijvoorbeeld een partner zijn als er een groot verandertraject zit aan te komen en Strategie is misschien wel je belangrijkste partner als er een nieuwe strategie wordt gelanceerd.
Je kunt deze partners benoemen, maar je kunt ook een stapje verder gaan. Door met die partijen samen te beschrijven waarom die samenwerking zo belangrijk is en met elkaar vast te stellen hoe die samenwerking gaat vliegen. Door in het Jaarplan Communicatie 2024 ook te benoemen hoe die andere partij profiteert van een goede samenwerking met jullie. Ook leuk: terugblikkend op het afgelopen jaar, geef in het jaarplan eens aan waar je de partners dankbaar voor bent
Een samenvatting van jouw jaarplan Communicatie 2024 op 1 A4.
En nee. Ik doel eigenlijk niet een mooi vormgegeven powerpoint-slide. Dat kan ook. Maar ik bedoel een echt uitgeschreven A4-tje. Een overtuigend verhaal. Korte zinnen. Prikkelend. Een verhaal waarin je de lezer meeneemt in waar jullie voor gaan en hoe jullie dat voor elkaar gaan krijgen.
De visie van Jeff Bezos spreekt me wel aan: voor het bespreken van nieuwe ideeën of voorstellen werken zij bij Amazon met de zogenaamde 6-page memo. Een gedetailleerd, narratief document dat diepgaand denken en duidelijke communicatie bevordert en waarin het draait om inhoud. Btw. ik denk dus dat het ook moet lukken op 1 A4. 🙂
Natuurlijk. Uiteindelijk leidt het jaarplan Communicatie 2024 tot een compact document waarin – als het goed is – scherpe keuzes worden gemaakt. Maar kijk nog eens goed naar jouw jaarplan. Ben je tevreden? Inspireert het? Prikkelt het? Geeft het plan energie? Nodigt het plan uit om te lezen? Inhoud is belangrijk. Maar proces ook. Plannen hebben er baat bij als ze tot stand komen op basis van goede gesprekken en ‘deep thinking’. Alles liever dan een exercitie die op de automatische piloot is uitgevoerd. Wellicht kunnen bovenstaande ideeën je helpen.
Wat je wellicht ook interessant vindt
- 'De veranderende rol van de communicatieafdeling'
- 'De 7 kenmerken van een supergoed jaarplan'
- 'Strategischer worden? Trap dan vooral niet in deze val.'
- 'Communicatiestrategie: pas op voor details'
- 'De praktische waarde van een communicatiestrategie (1)'
- 'De praktische waarde van een communicatiestrategie (2)'
- 'Communicatiebudget: niet verlagen, maar verdubbelen!'
-
Pingback: De 7 best gelezen artikelen van 2023 (... hier staat Ajax wel op plek 1) - The Connected Leader
-
Pingback: De meest gelezen Connected Leader-artikelen van 2023 | Beta Strategies