Ik vind hem prachtig, die OneLove-campagne. Net zoals ik de #peace en #respect-boodschappen van de UEFA ontzettend goed vind. Voetbal is de meest bekeken sport ter wereld. Het bereik is ongekend. Maar de voetbalwereld is ook ontzettend conservatief. Daarom is het teleurstellend dat de KNVB een nieuwe OneLove-actie schrapt. Nu het schuurt zou de KNVB de campagne juist moeten opvoeren.
Met de OneLove-campagne draagt het voetbal uit dat we vóór verbinding en dus tegen alle vormen van discriminatie zijn. De kleuren van het OneLove-logo symboliseren ras en afkomst (rood/zwart/groen) en alle gender identiteiten en seksuele geaardheden (roze/geel/blauw). ‘Football has the power to unite people’ is geïnspireerd op een quote van Nelson Mandela, die behalve een legendarische vrijheidsstrijder ook een groot voetballiefhebber was. (Bron: onsvoetbalisvaniedereen.nl)
De OneLove-campagne staat voor verbinding en tegen elke vorm van discriminatie. Maar door ophef besluit de KNVB een herhalingsactie die voor november stond gepland te annuleren.
“Door binnen een maand opnieuw met de OneLove-band te gaan spelen, zal de nadruk hierdoor op andere zaken liggen dan op het gebaar dat je wil maken. Dan schiet je je doel voorbij, vandaar dat besloten is om dit nu even niet te doen. Dan ligt de nadruk te veel op wie wel en wie niet, terwijl een statement je juist aan het denken moet zetten.”
Woordvoerder KNVB
Het schrappen van de actie is natuurlijk ontzettend teleurstellend. Is het namelijk niet de bedoeling om het te laten schuren? Om een discussie op gang te brengen? Om ons bewust te maken van het feit dat OneLove nog verre van vanzelfsprekend is?
Maatschappelijke campagnes voer je om een bepaald issue aan de kaak te stellen en om te laten zien waar je voor staat. Die campagnes zijn – als het goed is – goed doordacht. Vooraf weet je dat het kan gaan schuren. Dat het tot ophef leidt. De KNVB had kunnen weten dat bepaalde spelers de band niet wilden dragen. Dat is het risico dat je welbewust neemt. Die weerstand zoek je op.
Ophef hoort erbij.
Als ervoor gekozen wordt om een campagne te stoppen na een beetje ophef, kunnen we ons best afvragen hoe welgemeend en hoe weloverwogen die campagne is. Wat betekent die campagne dan?
Juist bij een maatschappelijke campagne moet je in mijn ogen ophef omarmen. Die ophef is broodnodig om je punt te maken. Zoals Humberto Tan (voorzitter KNVB-commissie Mijnals) terecht zegt: “Als het erop aan komt, dan moet je juist blijven staan.” Zoals ik eerder schreef: soms moet je lef tonen en kiezen voor de confrontatie.
Het feit dat een aanvoerder als Kökçü de OneLove-band niet willen dragen, vind ik overigens zijn goed recht. Zijn reactie vind ik ook sterk: “Ik respecteer iedereen. Maar ik ben daar geen uithangbord voor. Ik heb het nagevraagd bij de plaatselijke imam en moskee, en mijn gevoel klopte”. Hoe hypocriet zou het zijn om een speler een band te laten dragen terwijl hij er zelf niet achter staat?
Maar dat weigeren is tegelijkertijd ook een signaal. Het bewijs dat alles waar #OneLove voor staat nog verre van vanzelfsprekend is. En er dus nog heel veel werk te verzetten is in onze maatschappij.
Het schrappen van die herhalingscampagne een enorme gemiste kans van de KNVB. De KNVB had een laatste gebaar kunnen maken voordat het WK in Qatar van start gaat. OneLove! Dat gebaar moet dan nu maar óp het WK worden gemaakt. En laten we vooral hopen dat het gaat schuren. We gaan het zien.
* De OneLove-campagne wordt niet geheel stopgezet. De bedoeling is dat Virgil van Dijk – de aanvoerder van het Nederlands elftal – het komende WK de speciale band draagt. Mits de FIFA hiervoor toestemming geeft … Ik ben benieuwd.
Wat je wellicht ook interessant vindt
- 'Dat WK in Qatar wordt een issue van jewelste'
- 'Neem mogelijke ophef expliciet mee in besluitvorming'
- 'Issuesmanagement: soms moet je lef tonen en kiezen voor de confrontatie'
- 'Stelling nemen tijdens UEFA Euro 2020.'
- 'Diversiteitscampagne ABN Amro is belangrijk'
- 'Een issue? In dit model vind je wellicht een goede aanpak'
-
Pingback: Issuesmanagement, een stappenplan - The Connected Leader