Hoppa, 2020 staat voor de deur. Hét moment voor contemplatie. De afgelopen tijd heb ik een Caribisch strand gebruikt om o.a. na te denken over reputatiemanagement. Wat heb ik dit jaar geleerd? Wat is mij zoal opgevallen? En wat betekent dat? Hieronder 7 inzichten en adviezen. Doe er je voordeel mee. En voel je vrij om ze aan te vullen.
Onderstaande 7 inzichten en adviezen zijn bedoeld voor CEO’s, hun communicatiedirecteuren en alle andere ambitieuze professionals die willen knallen in 2020. En vul gerust aan in het ‘comments’ gedeelte.
INZICHT 1. REPUTATIES ZIJN ONGEKEND KWETSBAAR.
Wat hebben Albert Heijn, Italiaanse voetbalbond en VVD-fractievoorzitter Dijkhoff gemeen? Antwoord: Onder druk van publieke ophef en veel negatieve publiciteit moesten zij onlangs bakzeil halen. Ai. En zo slecht hadden ze het uiteraard allemaal niet bedoeld …
De digitale guillotine wordt continu geslepen. Maatschappelijke ophef ontstaat snel. Tegenstanders, ‘gekwetsten’, de ‘bozen’ uiten zich feller dan de ‘silent majority’.
Natuurlijk, sommige reputaties kunnen tegen een stootje. Maar dat is eerder uitzondering dan regel.
Advies 1: Maak beter gebruik van het gezonde verstand. En hanteer het uitgangspunt: iets dat tot ophef kán leiden, zál ook tot ophef leiden.
INZICHT 2. REPUTATIE IS EN BLIJFT CHEFSACHE.
Reputatie wordt in grote mate bepaald door gedrag. Strategische kansen en risico’s behoren dus op de agenda van de boardroom.
De CEO als ultieme reputatiemanager.
Advies 2: Kom door met die geïntegreerde aanpak. En zorg dat de CEO (eindelijk) een actieve rol heeft. Anders wordt het lastig.
INZICHT 3. DE ROL VAN DE COMMUNICATIEDIRECTEUR VERANDERT EN WORDT STEEDS BELANGRIJKER.
Als het goed is, zorgt de communicatiedirecteur voor een fris geluid in de boardroom. Maar dat is niet vanzelfsprekend. Ik zie twee typen communicatiedirecteuren. Maar aan wie is de toekomst?
Advies 3: Leg de lat hoog. Hoe kan het potentieel van communicatie en van de communicatiedirecteur nog beter worden benut? Hoe kan zij op het gebied van reputatiemanagement maximale waarde toevoegen?
INZICHT 4. PAPIER IS GEDULDIG. IN DE UITVOERING VAN PLANNEN MAAK JE HET VERSCHIL.
Natuurlijk. Je hebt een strategie nodig. Strategie geeft focus. Ik heb de meest prachtige plannen gezien. En er zelfs met plezier aan bijgedragen. Maar in de uitvoering van die plannen maak je het verschil.
Dus hoe pak je issues aan? Hoe align je stakeholders? Hoe manage je crises?
Iedere dag is D-day. Zeker als het om reputatiemanagement gaat.
Advies 4: Wees ongekend gedisciplineerd in de uitvoering van plannen. Maak heldere afspraken. Monitor de voortgang. Stuur bij waar nodig.
INZICHT 5. INTELLIGENCE IS ALS ZUURSTOF.
Data helpen bij het voorkomen van reputatieschade en het benutten van reputatiekansen. Als je je intelligence niet op orde hebt, loop je rond als een kip zonder kop.
Ik werkte voor een organisatie waar accountability zeer serieus werd genomen. Alles wat gemeten kón worden, werd ook gemeten. Dat schoot zijn doel voorbij… Maar toch, die organisatie wist wel wat er speelde. Continu.
Advies 5: Meet wat gemeten moet worden. Geen amateurisme. Investeer in goede en samenhangende monitoringinstrumenten.
INZICHT 6. TEAMING IS KEY. MAAR ORGANISATIES MAKEN HET ZICHZELF SOMS VEEL TE LASTIG.
We kennen ze allemaal wel. Organisaties waar bijvoorbeeld PA en Communicatie niet tot nauwelijks samenwerken. Waar Marketing iets fantastisch heeft bedacht, maar waar vervolgens intern geen aandacht aan wordt besteed.
Organisaties waar ouderwetse ‘regeltjes’ (die al dan niet formeel zijn) en bureaucratie leiden tot frustratie, vertraging en energieverlies. Verschrikkelijk.
Teaming is key. Regeltjes en structuren kunnen funest zijn voor snelheid en flexibiliteit. En zijn dus essentieel voor goed reputatiemanagement.
Advies 6: Maak korte metten met Chinese muren. Schrap onnodige regeltjes. Z.S.M. Benoem de top 3 belemmeringen voor goed reputatiemanagement en pak deze aan. Geen genade.
INZICHT 7. VOORKOM DAT REPUTATIE JE IN DE HOUDGREEP HEEFT.
Je weet dat er iets moet gebeuren, maar je wilt het risico niet lopen kop van jut te zijn. Herkenbaar?
Angst voor korte, maar hevige publieke verontwaardiging doet sidderen en beven. Bang om reputatierisico’s te lopen, wordt vooral geluisterd naar ‘wat het publiek wil’. En te weinig naar ‘wat wijzelf nu echt belangrijk vinden’.
De publieke opinie wordt leidend en niet de eigen rotsvaste overtuiging.
Een heilloze weg.
Advies 7: Doe als Nike. Durf kleur te bekennen. Omarm thema’s die je na aan het hart liggen. Die bij het dna van het bedrijf passen. Geloofwaardigheid is key.
Hebben bovenstaande inzichten en adviezen je aan het denken gezet? Zijn ze herkenbaar? Of juist totaal niet? Laat het mij weten. Feedback is van harte welkom.
Wat zijn jouw ‘learnings’ van 2019? Wat wil je lezers van dit blog meegeven? Deel het hieronder. Sharing is caring.