Het jaar is bijna voorbij. Tijd om de balans op te maken. Welke posts werden in 2022 op deze blogsite het meest gelezen? “De 7 kenmerken van een supergoed jaarplan” blijkt wederom de best gelezen post. Maar deze is alweer bijna 3 jaar oud. Dus dat telt niet. In 2022 verschenen 38 blogposts op deze site. Mijn post met lessons learned n.a.v. mijn 3 maanden op Bonaire bleek veruit het meest gelezen. De minst populaire post gaat over ‘valse beloftes’.
#1 / 2022. DRIE MAANDEN BONAIRE, DRIE INZICHTEN. Ook als adviseur heb ik me prima vermaakt op Bonaire.
Leuk dat deze post zo goed gelezen is. Eerder dit jaar mocht ik 3 maanden op Bonaire verblijven. Zwemmen, duiken en … werken. Daar ging deze post over. De inhoud vind ik zelf wat minder interessant, maar waarschijnlijk maakt de header nieuwsgierig. En zo’n heerlijke foto helpt natuurlijk ook.
“Het zit er weer bijna op. De afgelopen 3 maanden woonden en werkten we op het prachtige Bonaire. Ook in 2019 mochten we een paar maanden in het Caribisch gebied verblijven, maar toen was het voor mij een sabbatical. Deze keer niet. Tussen het duiken en zwemmen door, heb ik heerlijk kunnen werken en nadenken. Ik zet hieronder de belangrijkste 3 (professionele) inzichten op een rijtje.” Lees hier verder
#2 / 2022. 2022: 3 COMMUNICATIE-UITDAGINGEN VOOR CEO’S. Komen deze uitdagingen voldoende aan bod in het jaarplan?
Op nummer 2 een post met punten waarvan ik vond dat deze niet mogen ontbreken in het jaarplan 2022. En als ik die punten nu weer lees, denk ik dat ze ook niet misstaan in het jaarplan 2023.
“Zal er nog een CEO rondlopen die op dit moment twijfelt aan het belang van goede communicatie? Ik kan het me niet voorstellen. De wereld van de CEO was al behoorlijk VUCA. En sinds de corona-uitbraak is deze alleen maar meer VUCA geworden. En daarmee lijkt ook de rol van communicatie belangrijker geworden. Op basis van gesprekken die ik voer met klanten en de plannen die ik op mijn scherm voorbij zie komen, denk ik dat in 2022 de volgende drie uitdagingen de communicatieagenda van de CEO gaan domineren.” Lees hier verder.
#3 / 2022. EEN PERFECT STORM ZOALS BIJ SCHIPHOL; 3 COMMUNICATIEZEKERHEDEN. De 3 zekerheden van iedere perfecte storm
Dit was een leuke post om te schrijven. Schiphol was op dat moment het pispaaltje van Nederland. Ik vond het tijd voor een reality check. Want veel organisaties komen vroeg of laat in een perfect storm terecht. Schiphol is geen uitzondering.
“Van een ‘perfect storm’ spreek je als alles wat tegen kan zitten ook daadwerkelijk tegenzit en die gebeurtenissen elkaar ook nog eens versterken. Schiphol zit momenteel middenin in zo’n perfecte storm. Een krappe arbeidsmarkt, stakend personeel, drukte (byebye vliegschaamte), groot onderhoud , hevige kritiek, etc. Maar wees gerust (of niet…), Schiphol is echt niet het enige bedrijf in zo’n perfecte storm. Er zijn zat andere bedrijven die ook door een combinatie van factoren in een bijzonder ellendige situatie terechtkomen. Mocht je in zo’n perfecte storm zitten, dan kun je uitgaan van drie zekerheden.” Lees hier verder.
#4 / 2022. DE TOEGEVOEGDE WAARDE VAN DE COMMUNICATIEAFDELING. Praktisch model om het gesprek aan te gaan over toegevoegde waarde
Ik schrijf graag over de rol van CEO’s en hun communicatieafdelingen. Daarbij gaat het meestal om de vraag hoe je je positie kunt versterken en toegevoegde waarde kunt vergroten. Maar wat is toegevoegde waarde? Daar gaat deze post over.
“CEO’s verwachten van communicatieafdelingen dat ze toegevoegde waarde leveren. Het vergroten van die toegevoegde waarde is dan ook een speerpunt van veel communicatiedirecteuren. In mijn adviespraktijk is het een belangrijk onderwerp van gesprek. Maar wat is toegevoegde waarde? Wat wil je bereiken? En waar sta je nu? Onderstaand model (zie Engelstalige versie onderaan deze post) helpt bij het beantwoorden van deze vragen.” Lees hier verder.
#5 / 2022. INTERVIEW: LOUIS VAN GAAL KAN WAT LEREN VAN DE AMERIKAANSE AANVOERDER. Leiderschap toon je door te reageren met klasse en waardigheid
Zoals je misschien weet, houd ik van voetbal. En nagenoeg elke WK-wedstrijd heb ik gezien. Ik heb genoten. Maar genieten kon ik niet van de interviews met Van Gaal. Bozig. Nors. Arrogant. Ik kan er slecht tegen. Waar ik veel meer van onder de indruk was, was het gesprek dat Tyler Adams – de aanvoerder van het Amerikaanse team – had met een Iraanse journalist. Mooi materiaal voor een blogpost.
“Vind je het wel oké om voor een land uit te komen dat zoveel discriminatie tegen zwarte mensen kent?” En daarvoor wees de Iraanse journalist de Amerikaanse aanvoerder Tyler Adams er al op dat hij ‘Iran’ verkeerd uitspreekt. Bam! De toon is gezet. Zou je denken. Maar de reactie van Adams was subliem. Daar kunnen we wat van leren. Ook Louis van Gaal. De reactie en houding van onze bondscoach als bijvoorbeeld NOS-journalist Jeroen Stekelenburg hem na een wedstrijd vragen stelt, vind ik tenenkrommend.” Lees hier verder.
De minst populaire blog van 2022: KONINKLIJKE ROUTE? FORGET IT. Wat bij de ene organisatie werkt, hoeft niet bij de andere te werken
Deze post gaat over een persoonlijke frustratie. 🙂 Los van de inhoud, zie ik 3 mogelijke redenen waarom deze post het minst populair is. De post verscheen op een maandag (slecht idee!) en ik denk dat weinigen bekend zijn met het begrip ‘Koninklijke route’. En een foto van een prullenbak nodigt wellicht ook niet uit…
“Meer van hetzelfde is zelden het antwoord op de vragen van vandaag en morgen. Het was lang geleden dat ik de term ‘koninklijke route’ voor het laatst had gehoord. Toen ik nog bij Boer & Croon werkte, gebruikten we die term te pas en te onpas. Ik ook. Daarna nam ik er snel afscheid van… Een koninklijke route beschrijft in feite de stappen die je zou moeten zetten omdat de ervaring of theorie ons zou leren dat dat de meest logische of slimme route is. “Dit is de koninklijke route en dat zou jij dus ook moeten doen”. Zoiets. Laatst kwam ik de term weer tegen in een adviesrapport. En het kwam de kracht van het rapport in mijn ogen niet ten goede.” Lees hier verder.
Ik wil jullie allemaal danken voor het bezoeken van deze site en het lezen van mijn posts. Zijn er onderwerpen waar ik in 2022 meer of minder aandacht aan moet besteden? Laat het me vooral weten! Stuur mij een email. Ik waardeer dat zeer.
Wat je wellicht ook interessant vindt
-
Pingback: 3x3 tips: Mijn favoriete boeken, podcasts en nieuwsbrieven van 2022 - The Connected Leader