Campagnes, onderzoeken, boeken. You name it. De een nog indringender dan de ander. Purpose krijgt veel aandacht, heel veel aandacht. En terecht. Purpose driven organisaties dragen via hun hogere doel bij aan een betere wereld. En blijken succesvoller te zijn. Purpose beschrijft waarom we doen wat we doen. Het is de why. Maar het zegt (te) weinig over de how.
Dat voelt best oncomfortabel. Niet omdat veel bedrijven wel erg makkelijk willen scoren met al die prachtige verhalen over hoe ze een betere wereld creëren, maar vooral omdat het vijf voor twaalf is.
We hebben gigantische maatschappelijke, economische en ecologische uitdagingen.
Het is tijd voor een ander geluid. Minder grote beloftes verpakt in de meest prachtig vormgegeven campagnes. Het is tijd voor resultaat. Mouwen opstropen en aanpakken. Daar past een ander verhaal en een andere tone-of-voice bij. Down-to-earth. Concreet. Duidelijk.
Meer missie, minder purpose.
Purpose en missie zijn nauw verbonden, maar niet hetzelfde
Een purpose beantwoordt de vraag waarom je doet wat je doet. Die waarom van een bedrijf is niet verzonnen, maar komt als het goed is voort uit waarden en fundamentele overtuigingen. En heeft dus een diepere betekenis.
Een why die niet authentiek is? Dan neigt het al snel naar purpose washing: het misleiden van het publiek over de maatschappelijke bijdrage van de organisatie.
De why zorgt voor verbinding, voor passie en raakt ons in het hart, maar zorgt het ook voor focus?
Mwah.
Ik begrijp die ceo’s wel die alle aandacht richten op de missie.
Dat gaat namelijk over het hoe. De missie zorgt voor focus. En focus is impact. Resultaat.
“A Mission Statement defines the company’s business, its objectives and its approach to reach those objectives.”
Bain & Company, Mission and vision statements (2018)
En precies daarom moeten we het vaker over het hoe hebben.
De missie van Mercedes: "We will inspire and create an exceptional place to work and to do business. One employee, one customer, one vehicle at a time. Through our transparent atmosphere, premium auto inventory, and individualized customer care, we create the luxury shopping experience that our customers truly deserve”. Apple's mission statement is korter, maar niet minder krachtig: "To bring the best user experience to its customer through innovate hardware, software, and services"."to bring the best user experience to its customer through innovate hardware, software, and services".
Een missie is van grote strategische waarde. Het zorgt dus voor focus en creëert ‘buy-in’, essentieel om dingen voor elkaar te krijgen.
Het is (bijna) 2023. De wereld staat in brand. Jouw purpose moet nu staan als een huis. En natuurlijk mag je er goede sier mee maken. We houden allemaal van mooie verhalen. Maar soms lijkt het alsof alleen al het hebben van een purpose en daar te pas en te onpas over te communiceren gezien wordt als een garantie voor succes. Wat natuurlijk niet zo is. Blijf dus vooral niet hangen. Laten we concreet worden.
Wat je wellicht ook interessant vindt
- 'Drie categorieën purpose'
- 'De houdgreep die reputatie heet'
- 'De squeeze waar veel communicatiedirecteuren (en hun CEO’s) in zitten'
- 'Vertrouwen win je met daden. Waarom de open brief van o.a. Patagonia, Ben & Jerry’s en Danone een meesterzet is.'
- 'Oplossen kloof ‘bedrijfselite’ en samenleving? Signalen tonen behoefte aan concrete bewijzen.'
- 'Hij is er weer: de brief van Larry Fink aan CEO’s. Hier een paar belangrijke zinnen uit die brief.'
- 'Waarom alignment niet mag ontbreken in dit McKinsey-rijtje'
- 'Patagonia in de boardroom'
-
Pingback: 3x3 tips: Mijn favoriete boeken, podcasts en nieuwsbrieven van 2022 - The Connected Leader
-
Pingback: Realistischer communicatie? Ja, graag! - The Connected Leader