Ik schreef het al eerder: de communicatiedirecteur zou binnen een organisatie een sleutelrol moeten spelen. Deze week werd ik gesterkt in die mening. Het FD kopte n.a.v. Egon Zehnder-onderzoek dat CEO’s worstelen met de ’tsunami’ aan meningen. Ik kan me daar zeker iets bij voorstellen. Iedereen heeft een mening en wil gehoord worden. Dat ís ook een uitdaging van jewelste.
Tegelijkertijd: wen er maar aan.
Verwachtingen zullen alleen maar toenemen. Stakeholders eisen gehoord te worden. Een kans voor communicatiedirecteuren om hun waarde te vergroten. Ik zie 7 belangrijke rollen voor de communicatiedirecteur.
Meningen vormen de relatie
In mijn vorige blog schreef ik dat leiderschap in feite een continue dialoog is. Het is een dialoog met overheden die verwachten dat organisaties helpen maatschappelijke vraagstukken op te lossen. Met aandeelhouders die rendement eisen, actiegroepen die zich zorgen maken. En met medewerkers die zich willen herkennen in de organisatie waar ze voor werken.
En ja, dat zorgt voor die ’tsunami’ aan meningen. Maar die meningen vormen wel de relatie. Zonder mening geen verbinding.
De uitdaging zit niet zozeer in de hoeveelheid aan meningen, maar in de verscheidenheid aan meningen. En in het omgaan met de soms hevige kritiek die geuit wordt. Het laveren tussen en betekenis (!) geven aan deze meningen vormt in mijn ogen de grote uitdaging.
Zoveel meningen. Zoveel belangen.
90% of CEOs report they have moved to the center of increasingly louder, more diverse and diverging voices. When asked about the impact of recent circumstances on their organization, most CEOs highlighted accelerated decision making and change, and greater economic uncertainty. These shifts speak to the complexities and rapid evolution that is reshaping business – and that CEOs will answer to more stakeholders and be measured in new and emerging ways.
Egon Zehnder, Global CEO study (september 2021)
Alignment als strategische opgave. Stakeholdermanagement als kerntaak.
Maar wat te doen?
Tsunami aan meningen? Zeven adviezen voor communicatiedirecteuren
CEO’s zullen moeten beseffen dat dit de werkelijkheid is en dat dit eisen stelt aan modern leiderschap. Luisteren. Empathie. Dialoog. Storytelling. Etc. En CEO’s mogen verwachten van hun communicatiedirecteur dat deze hierbij haar rol pakt. Dat kan op 7 manieren.
- In kaart brengen van krachtenveld. Wie doet er toe? En waarom?
Advies: voer geregeld een krachtenveldonderzoek of stakeholderanalyse uit. Intelligence is goud waard. - Inzichtelijk maken van onderstroom en bovenstroom. Wat wordt er gezegd? En wat wordt niet gezegd maar wel beleefd?
Advies: breng issues in kaart. Benoem de belangrijkste strategische issues; waar schuurt het? - Duiden en wegen van meningen. Welke meningen zijn van welke betekenis?
Advies: maak scherpe risico-inschattingen. Niet alle meningen zijn even belangrijk en help onderscheid aan te brengen. - Verbinden van partijen en meningen. Hoe creëren we gemeenschappelijkheid? Waar kunnen we bruggen slaan?
Advies: denk niet alleen in risico’s maar ook in kansen. Door goed te luisteren, zie je ook wie de (potentiële) bondgenoten zijn. - Begeleiden bij het vormen van de mening van de CEO. Wat is het verhaal dat wij willen vertellen?
Advies: stel proactief op de thema’s en issues die er toe doen vast wat de belangen zijn en welk verhaal verteld moet worden. En wees alert op die vermaledijde molshopen. - Realiseren van het goede gesprek. Hoe gaan we een effectieve en gewaardeerde dialoog op gang brengen?
Advies: initieer, faciliteer en organiseer de dialoog. Hoe zorgen we ervoor dat we niet over elkaar praten (via de media) maar mét elkaar? - Helpen afleggen van rekenschap. Wat is de impact van het goede gesprek geweest? Wat is de impact van al die meningen geweest op onze besluitvorming?
Advies: zorg dat iedereen zich gehoord voelt. Maak onderscheid tussen de directe en ‘ongoing’ verantwoording (via de dialoog) en indirecte verantwoording (via bijvoorbeeld het jaarverslag of de website).
Aan de ’tsunami’ aan meningen zal geen einde komen. Wen er maar aan. Want het is een ‘fact of life’. De moderne CEO snapt dat en creëert een systeem dat orde schept. Een systeem waarin meningen niet als een bedreiging maar als een kans worden gezien.
Andere blogposts die je wellicht ook interessant vindt:
- Het is volstrekt logisch dat de communicatiedirecteur lid is van de dominante coalitie
- Waarom alignment niet mag ontbreken in dit McKinsey-rijtje
- Leiderschap is een continue dialoog
- De 5 kenmerken van een Connected Leader
- Tegenspraak essentieel voor modern leiderschap
(Image by Gerd Altmann from Pixabay )
-
Pingback: Checklist: komen deze 7 onderdelen aan bod in het veranderverhaal van jouw organisatie? - THE CONNECTED LEADER
-
Pingback: Communiceren over 'Rusland'? Handle with care. - The Connected Leader