De verwachtingen van communicatieafdelingen zijn hoog. Er is een breed besef dat een goede communicatieafdeling van strategische waarde is. Niet in de laatste plaats omdat reputatie en change hot topics zijn in de boardroom.
Ik zie in mijn eigen praktijk weer een toenemend aantal vragen die gaan over ‘de organisatie van de communicatie‘.
Hoe creëren we een communicatieafdeling die van maximale toegevoegde waarde is?
Een interessant perspectief op deze vraag biedt het HPO-gedachtegoed. HPO staat voor High Performance Organisatie en is gebaseerd op promotieonderzoek van André de Waal.
De High Performance Organization
De definitie van een High Performance Organizations (HPO’S) luidt als volgt: organisaties die over een periode van ten minste vijf tot tien jaar betere financiële en niet-financiële resultaten behalen dan concurrenten of vergelijkbare organisaties.
“Een ‘High Performance’-organisatie is een organisatie die significant betere resultaten behaalt dan vergelijkbare organisaties, gedurende een periode van tenminste vijf jaar, door zich op een gedisciplineerde manier te concentreren op datgene wat echt belangrijk is voor de organisatie.“
André de Waal – HPO Center
Er zijn vijf HPO factoren die bepalen wat een organisatie een High Performance Organization maakt : (1) kwaliteit van management, (2) openheid & actiegerichtheid, (3) lange termijngerichtheid, (4) continue verbetering & vernieuwing en (5) kwaliteit van medewerkers.
De Waal komt met 36 onderliggende kenmerken gerelateerd zijn aan het excellent presteren op de lange termijn. Daarover lees je onder andere hier meer.
De ‘high performance’ communicatieafdeling
Wat als we deze theorie nu toepassen op communicatieafdelingen? Hou zouden we een ‘high performance’ communicatieafdeling dus kunnen definiëren? Ik doe graag een voorzet.
Een ‘high performance’ communicatieafdeling is in mijn ogen een afdeling die structureel significant betere resultaten behaalt door zich op een gedisciplineerde manier te concentreren op datgene wat echt belangrijk is voor de organisatie.
Wat dat in de praktijk zoal betekent voor communicatieafdelingen:
- Er is een aanstekelijke drive om het beter te willen doen. En dat gedurende langere termijn. Accountability staat hoog in het vaandel; verantwoordelijkheid nemen en verantwoording afleggen. Doelgerichtheid is belangrijk, net als het sturen op data.
- Strategie speelt een belangrijke rol. Er zijn heldere doelen geformuleerd en er wordt scherp nagedacht over hoe doelen kunnen worden gerealiseerd. Eenmaal gemaakte keuzes voeren de professionals gedisciplineerd uit. Verandert de context? Dan kijken we wat dat betekent voor de strategische keuzes.
- Het is volstrekt helder wat er toe doet en wat er te doen staat. Er is een breed besef op de afdeling van de purpose en strategie van de organisatie. Iedereen is bewust van de prioriteiten van de top en van wat er speelt bij klanten en overige stakeholders. Hierover wordt veel gesproken op de afdeling zodat iedereen weet hoe hun werk bijdraagt aan succes.
Hier op de site van De Baak vind je een set van 12 tips en handvatten om High Performance met je team te bereiken. Doe er vooral je voordeel mee.
Een van de zaken die mij erg aanspreekt in het HPO-model is het belang dat aan continue verbetering en vernieuwing wordt gehecht. Het ontwikkelen van een sterke strategie plus kritische succesfactoren en prestatie-indicatoren wordt als onontbeerlijk gezien. Ook excelleert een HPO in haar kerncompetenties en is zij op haar terrein een vernieuwer. Prachtig.
(Image by Yogendra Singh from Pixabay )
Wat je wellicht ook interessant vindt
- 'De communicatieafdeling: 5 voorspellingen voor 2021 (incl. tips voor communicatiedirecteuren)'
- 'Het piept en kraakt op communicatieafdelingen. Vier uitdagingen voor CCO’s.'
- 'Een slim ontwerp van de communicatieafdeling'
- 'De moderne directeur Communicatie is vooral een leider; 5 tips voor het realiseren van meer impact'
- 'Communicatiebudget: niet verlagen, maar verdubbelen!'
- 'Het is volstrekt logisch dat de communicatiedirecteur lid is van de dominante coalitie'
-
Pingback: De toegevoegde waarde van de communicatieafdeling - The Connected Leader