(leestijd: 1 minuut) Communicatiestrategieën zijn er in alle vormen en maten. Schitterend vormgegeven Powerpoints. Schematische one-pagers. Interactieve websites. Uitgeschreven Word-documenten. De ene communicatiestrategie nog indrukwekkender dan de andere.
Waar ik zelf altijd op let is de mate van gedetailleerdheid van de strategie. Hoe gedetailleerder het plan hoe beter? Welnee. Sterker nog, bij sommige strategieën vraag ik me oprecht af of het doel niet voorbij wordt geschoten. Juist door die gedetailleerdheid.
In ons boek Het Strategisch Communicatie Frame beschrijven we strategisch denken als het nadenken over hoe je ergens kunt komen en waar je allemaal rekening mee moet houden onderweg. En vooral de consequenties van dat laatste – die weerbarstige realiteit – verdienen in mijn ogen meer aandacht.
De context waarin de meeste organisaties moeten presteren, laat zich omschrijven als VUCA: Volatile, Uncertain, Complex en Ambiguous. En die wereld wordt – mede door het ‘gecommuniceer’ van diezelfde organisaties – zelfs steeds meer VUCA.
Als je een communicatiestrategie tot in details uitwerkt, onderschat je die dynamiek in buiten- en binnenwereld.
Ik ben dan ook van mening dat een communicatiestrategie vooral moet focussen op de hoofdlijnen. Niet teveel tijd en energie besteden aan details of nuances. En daarom moet je ook altijd alert zijn als iemand vraagt “kan het niet wat concreter?”
Een communicatiestrategie draait namelijk om de essentie.
Je ontwikkelt inspirerende ambities, vertaalt deze naar indicatoren en daar stel je met elkaar de speerpunten bij vast.
Blijkt de gekozen richting goed en worden de gewenste resultaten zichtbaar, dan houd je vast aan die ingezette lijn. En verandert de context? Geen zorgen. De hoofdlijnen fungeren dan als prima kompas. Daar ga je op sturen. Niet op details. Want die hebben weinig waarde in een VUCA-wereld.
Dit vind je wellicht ook interessant:
- Blog: Time to rethink strategy development. And embrace dynamics.
- Blog: De leider als baken van rust. Oftewel, lukt het jou om orde in chaos te scheppen?
- Blog: Geen focus? Dan geen impact. U gaat dus terug naar af.
- Blog: Wat wordt de focus van jouw MT? Dit model maakt prioriteren makkelijker.
- Blog: De 7 kenmerken van een supergoed jaarplan.
(Foto door Andrea Piacquadio via Pexels)
-
Pingback: Jaarplan 2022: Verwar doelstellingen niet met handelingen - THE CONNECTED LEADER