Het karakter van een persoon is belangrijk. Karakter bepaalt of je iemand een aangenaam persoon vindt, of je iemand vertrouwt, met die persoon wilt samenwerken, etc. Ook organisaties hebben een karakter. Vanwege de impact ervan zou corporate character veel vaker onderwerp van gesprek mogen zijn in de bestuurskamer.
Ik beschouw corporate character als de unieke mix van (authentieke!) purpose, normen, waarden, missie en strategische uitgangspunten die tezamen de kern, de ziel van de organisatie vormen. Het is die mix die bepaalt hoe je als organisatie in het leven staat. En daarmee is het een belangrijk vertrekpunt voor gedrag, communicatie en dus reputatie.
Corporate character refers to the enterprise’s unique identity, its differentiating purpose, mission and values.
Arthur W. Page Society, Building Belief: A New Model For Activating Corporate Character and Authentic Advocacy (2012)
Het karakter van een bedrijf doet er toe. Het beïnvloedt gedrag , maar zeker ook de communicatie en interacties met stakeholders (van klanten en werknemers tot investeerders en samenleving). Corporate character heeft impact. Op reputatie, relatie en succes.
When you look at our nearly 100-year history, you see that though we have changed many times, we have always had a real and lasting impact on the world because of our unique character—our core values, our behavior and our performance as IBMers.
IBM, “Our Company – IBM Corporate Responsibility”
In mijn ogen zouden CEO’s, communicatiedirecteuren en collega-topmanagers het veel vaker met elkaar over het karakter van het bedrijf moeten hebben. Juist nu er een enorme druk op organisaties ligt om maatschappelijke waarde te creëren.
Waarom corporate character belangrijk is:
Reden 1: kompas bij strategische besluitvorming
Corporate character kan het leiderschap helpen om keuzes te maken en daarbij dichtbij de ziel van het bedrijf te blijven. In een VUCA-wereld helpt het koers te houden.
Reden 2: vertrouwen en loyaliteit
In een tijd waarin ethiek en maatschappelijke verantwoordelijkheid steeds belangrijker worden, is een positieve corporate character een competitief voordeel. Het heeft een positieve impact op vertrouwen, loyaliteit en commitment. Bij klanten, werknemers, samenwerkingspartners, etc.
Kijkend naar mijn eigen adviespraktijk (Beta Strategies) kan ik gerust stellen dat het vaak het karakter van een organisatie is, waardoor ik niet met een organisatie in zee wil gaan. En dat kan in allerlei zaken zitten. Geldgerichtheid. Ego. Koppigheid. Gebrek aan wederkerigheid. Etc.
Reden 3: license to operate
Corporate character kan goodwill creëren bij belangenorganisaties, toezichthouders, overheid, etc. Je krijgt eerder het voordeel van de twijfel en daarmee wellicht ook minder gedoe. We kunnen er vanuit gaan dat organisaties die als ethisch en verantwoordelijk worden beschouwd, een sterkere positie hebben aan onderhandelingstafels.
Corporate character en de rol van de communicatieafdeling
Corporate character is natuurlijk wel een containerbegrip. En dat is een risico. Het gevaar bestaat dat niemand zich ervoor verantwoordelijk voelt. Dat de CEO een sleutelrol speelt, is evident. Maar ik zie – lees ook mijn vorige blogpost (‘De veranderende rol van de communicatieafdeling‘) – ook een belangrijke rol weggelegd voor de communicatieafdeling. Als hoeder van het karakter van het bedrijf kan de moderne communicatieafdeling van grote toegevoegde waarde zijn.
(Photo by Kenny Eliason on Unsplash)
Wat je wellicht ook interessant vindt
-
Pingback: Organisaties: 7 belangrijke communicatieopgaves - The Connected Leader
-
Pingback: Onwaarachtige communicatie - The Connected Leader
-
Pingback: Die old school communicatie ... kan dat niet anders? - The Connected Leader