Het einde van het jaar is in zicht, dus hoogste tijd om de balans op te maken. Drie jaar lang was ‘De 7 kenmerken van een supergoed jaarplan’ het meest gelezen artikel. Maar daar is verandering in gekomen. ‘De email die Ajax ook had kunnen sturen’ (september 2023) werd vele duizenden keren gelezen. En daarmee voert dit artikel over de communicatie van Ajax dus ook het rijtje aan van de 7 meest gelezen artikelen van 2023.
Het artikel ‘Leidinggeven: Waarnemen – Interpreteren – Beslissen’ werd overigens het minst gelezen dit jaar. 👎🏻
In 2023 verschenen 32 artikelen op www.connectedleader.nl. Daarnaast wordt iedere maand de nieuwsbrief #Connected5 naar enkele honderden abonnees verstuurd. Een emailnieuwsbrief met 5 links naar artikelen, onderzoeken en blogs over reputatie, communicatie en leiderschap. Inschrijven kan via DEZE link.
Hieronder de 7 meest gelezen artikelen 2023:
1. ‘De email die Ajax ook had kunnen sturen’
‘Vandaag ontving ik van Ajax een email met de titel ‘Ajax – FC Volendam verplaatst’. Deze wedstrijd zou morgenavond zijn. De KNVB heeft echter besloten dat het restant van de gestaakte wedstrijd tegen Feyenoord morgen moet worden gespeeld. Zonder publiek. Ik vind die email van Ajax een gemiste kans. Dat had Ajax echt anders kunnen doen. Hoe? In deze blogpost stel ik een alternatieve tekst voor.’ Klik HIER om verder te lezen.
2. De veranderende rol van de communicatieafdeling
‘We zijn het er allemaal over eens dat bedrijven in deze hoogst uitdagende tijden het belang van álle stakeholders moeten dienen. Niet alleen de belangen van aandeelhouders. Shared value dus. Van bedrijven verwachten we in toenemende mate dat ze een force for good zijn. In mijn ogen wordt er echter nog te weinig aandacht besteed aan de vraag wat dit betekent voor de rol van de communicatieafdeling.’ Klik HIER om verder te lezen.
3. Communicatiedirecteuren, deze 5 typen organisaties hebben jullie tegenspraak keihard nodig
‘Ook in 2023 verwacht ik weer veel ophef, schandalen en WTF-momenten. Veel van die ellende is onnodig. Tegenspraak kan bijvoorbeeld veel bedrijfsblindheid voorkomen. Als het gaat om tegenspraak zie ik een belangrijke rol weggelegd voor communicatiedirecteuren. Uit onderzoek blijkt o.a. dat als beter naar de communicatiedirecteur wordt geluisterd er in de besluitvorming beter rekening wordt gehouden met de belangen van stakeholdergroepen.’ Klik HIER om verder te lezen.
4. Jaarplan Communicatie 2024: 7 suggesties om jouw plan sterker te maken
‘Natuurlijk. Ieder goed jaarplan bevat een heldere set van doelen en een beschrijving van hoe je die doelen gaat realiseren. En een budget en planning mogen natuurlijk ook niet ontbreken. Maar stel nu dat je de lat hoger wilt leggen. Dat je ook wilt laten zien dat je er vol voor gaat. Wat als je anderen wilt laten inzien dat jouw werk belangrijk is? Hoe zorg je voor positieve energie? Commitment? Hieronder 7 suggesties.’ Klik HIER om verder te lezen.
5. De opmars van de Corporate Affairs Director
‘De Corporate Affairs-functie is onmisbaar in de moderne bestuurskamer. Dit werd in mijn ogen bevestigd in het recente Deloitte-rapport ‘Tested, Trusted, Transformed. An exploration of the Corporate Affairs Function and its Leaders’. Eerder verschenen soortgelijke rapporten van Spencer Stuart en Korn Ferry (zie linkjes onderaan deze post). Ook op Linkedin kom ik de term Corporate Affairs Director steeds vaker tegen. Een goede ontwikkeling.’ Klik HIER om verder te lezen.
6. Vernieuwde Corporate Governance Code: dit moet je als communicatiedirecteur weten
‘Onlangs werd de vernieuwde Corporate Governance Code gepresenteerd aan minister Micky Adriaansens van Economische Zaken. De Code stelt onder meer dat bestuurders bij het bepalen van de strategie de houdbaarheid en duurzaamheid op lange termijn centraal moeten stellen. Ook moeten zij de belangen van stakeholders meewegen en beleid voor diversiteit en inclusie opstellen. De Code is op verschillende punten geactualiseerd. Ik heb de Code met een communicatiebril op gelezen. In deze post zet ik de meest interessante elementen op een rij.’ Klik HIER om verder te lezen.
7. Waar ben je wel/niet van? Praktisch werkmodel voor jouw stafafdeling
‘In mijn werk houd ik me veel bezig met het adviseren van organisaties over de koers en inrichting van hun communicatieafdelingen. Hoe kan afdeling de komende jaren van maximale toegevoegde waarde zijn? We hebben het dan onder meer over ambities, doelstellingen en speerpunten. Het zijn bijna altijd interactieve trajecten met ook veel aandacht voor structuur, governance, kerncompetenties en manier van (samen)werken komen meestal. Ook het services model komt vaak aan bod.’ Klik HIER om verder te lezen.
Dat waren ze dan. De 7 meest gelezen artikelen. Ik wil jou ontzettend bedanken voor het bezoeken van deze site en het lezen van mijn posts. Zijn er onderwerpen waar ik in 2024 meer of juist minder aandacht aan moet besteden? Laat het me vooral weten! Stuur mij een email. Ik waardeer dat zeer.
(Photo by Elizabeth Villalta on Unsplash)