Geen twijfel mogelijk. Marshall Goldsmith behoort tot de interessantste mensen die ik ooit heb ontmoet. Hij is een van ‘s-werelds bekendste coaches. En een vooraanstaand ‘leadership thinker‘. En de belangrijkste les die ik van hem heb geleerd? “Change what you can, let go of what you can’t”. Een les die gaat over invloed, focus en rust.
In de beginjaren van Wepublic deed ik de executive course Leadership and Strategic Impact aan de Tuck School of Business van Dartmouth College (New Hampshire, VS). Ivy League-niveau en absolute aanrader!
Ik kreeg les van o.a. Paul Argenti, Sydney Finkelstein en Pino Audia. En dus ook van Marshall Goldsmith. Strategische impact, leiderschap en invloed waren de belangrijkste thema’s.
De lessen van Marshall Goldsmith waren bijzonder interessant. Goldsmith coacht de belangrijkste CEO’s ter wereld en heeft talloze bestsellers op zijn naam staan. Zie die rijtje. Zijn college was doorspekt met humor. Goldsmith deelde veel ervaring en hij was enorm scherp. En soms was hij confronterend.
Wat Marshall Goldsmith mij vooral leerde
Ik heb op de Tuck School of Business veel geleerd. En 1 les zal ik nooit vergeten. Ik interpreteer deze les als volgt:
Richt je op die zaken die van belang zijn en waar je wél invloed op kunt uitoefenen.Verdoe je tijd niet met zaken waar je toch geen invloed op kunt uitoefenen. Zonde van je tijd en energie.
Dit inzicht was voor mij persoonlijk waardevol; het heeft mij geholpen nog meer te focussen. Ik ben veel efficiënter en effectiever gaan werken.
Het heeft me ook geholpen in mijn advieswerk. Want focus blijkt ook voor veel leiders en topmanagers een grote uitdaging. En ja, zeker ook voor communicatiedirecteuren (CCO’s). Voorbeelden?
Hieronder 3 typische situaties die ik veel tegenkom:
- De CEO die zich druk maakt over de toon van het maatschappelijke debat. “Het is zo ongekend fel geworden. Wij kunnen het nooit goed doen”.
Mijn advies: Sta er niet te lang bij stil. Besteed die tijd liever na over de rol die je als CEO en/of als organisatie wilt spelen in dat debat. - De communicatiemanager die kritisch is op de organisatiestrategie. “Er worden geen echte keuzes gemaakt”. Of iets dergelijks.
Mijn advies: De strategie is de strategie. Die verandert voorlopig niet. Denk dus vooral na hoe je kunt helpen bij het succesvol uitvoeren van de strategie. - De reputatiemanager die zich groen en geel ergert aan het succes van de concurrent. “Zij hoeven maar boeh of bah te zeggen en het staat in de krant. Maar hun verhaal is veel dunner dan ons verhaal.”
Mijn advies: Focus op je eigen verhaal. Vertrek vanuit kracht. Denk vooral na over wat je wél kunt doen. Jaloers zijn op successen van de concurrent? Zonde van de energie.
Maak je niet druk. Of toch wel?
Natuurlijk moet je je druk maken. Sterker nog. Je krijgt ongetwijfeld dik betaald om je druk te maken.
Maar maak je vooral druk om de zaken waar je invloed op hebt. En waar je invloed op wílt hebben (remember de omega?). Want: where attention goes, energy flows …
Al het andere? Ruis. Bijzaak. Onnodige energie. Zonde van de tijd.
Wat je wellicht ook interessant vindt:
- Artikel: Avoid the news (Rolf Dobelli)
- Blog: Geen focus? Dan geen impact. U gaat terug naar af
- Blog: Beste manager, zorg dat dit voornemen voor 2020 niet ontbreekt: Z.V.M.E.E.M.G.
- Boek: Measure what matters (John Doerr)
-
Pingback: Checklist: bevat het veranderverhaal van jouw organisatie deze 7 onderdelen? - THE CONNECTED LEADER