Voor de podcastserie ‘Eerlijk gezegd’ werd ik geïnterviewd door Inge Wallage, corporate director Communications & Marketing bij Wageningen University & Research. De centrale vraag: Welke rol kan de Chief Communication Officer spelen in de transitie naar een duurzamer en socialer wereld?
Het gesprek staat nu online. Door >> hier <<< te klikken kun je het gesprek beluisteren.
Tijdens het gesprek kwamen onder meer de volgende onderwerpen aan bod:
- Positionering. Deze post vind je wellicht ook interessant: Verhaal vs. narratief: wat jij als ceo of communicatiedirecteur moet weten.
- Reputatie. Deze post vind je wellicht ook interessant: De reputatie robuuster maken? Vier mogelijke sporen.
- Greenwashing. Deze post vind je wellicht ook interessant: Greenwashing is een (te) grote verleiding voor de ceo.
- Uitspreken. Deze post vind je wellicht ook interessant: Je wel of niet uitspreken over een maatschappelijk issue? Een praktisch model.
- Invloed. Deze post vind je wellicht ook interessant: De communicatiedirecteur is onmisbaar in het proces van strategieontwikkeling.
- Tegenspraak. Deze post vind je wellicht ook interessant: Tegenspraak hoort in de Corporate Governance Code.
- Reputatie. Deze post vind je wellicht ook interessant: De reputatie robuuster maken? Vier mogelijke sporen.
- Luisteren. Deze post vind je wellicht ook interessant: Stakeholderonderzoek of krachtenveldanalyse?
- Uitspreken. Deze post vind je wellicht ook interessant: Je wel of niet uitspreken over een maatschappelijk issue? Een praktisch model.
Een gesprek over invloed, greenwashing, tegenspraak en de (veranderende) rol van de Chief Communication Officer
Het gesprek met Inge was natuurlijk een mooie kans om mijn ideeën en inzichten te delen. Aan de hand van onderstaande uitspraken, krijg je een beeld van wat ik zei over zaken als invloed, greenwashing, tegenspraak en de rol van de Chief Communicadtion Officer.
➡️ “Je hoeft niet elke week aan te schuiven bij de RvB om invloed te hebben. Het is wel belangrijk dat je tot de dominante coalitie behoort.”
➡️ “Ik ben erg onder de indruk van veel van mijn klanten. Zij begrijpen heel goed wat het betekent om op strategisch niveau actief te zijn en hoe belangrijk het is om op conceptueel of creatief niveau te denken.”
➡️ “De druk vanuit de samenleving om het goede te doen is gigantisch. En de beloning om vooral een prachtig verhaal te vertellen, is groot. Maar dat verhaal moet wel kloppen en oprecht zijn. Er is sprake van een perverse prikkel. Vanwege onze hunkering naar hoop, belonen we bedrijven die mooie verhalen vertellen. Dat werkt greenwashing in de hand”.
➡️ “Als bedrijven zich uitspreken, doen zij in feite een belofte. Dat zet iets in beweging en je kunt bedrijven eraan houden. De vraag voor bedrijven is waaróver ze zich willen uitspreken”.
➡️ “Op het gebied van positionering – ook t.a.v. issues – kan de de communicatiedirecteur echt een strategische partner zijn voor de RvB. Als initiator, omdat je ziet dat keuzes gemaakt moeten worden. Als begeleider van het proces. Als adviseur. Wat zou de positionering kunnen of moeten zijn? Wat betekent dat? Om vervolgens ook die positionering in de praktijk te brengen.”
➡️ “Leadership is a conversation. Het is niet vertellen wát we gaan doen, het is in gesprek gaan over wat we kúnnen doen. En hoe kijk jij daarnaar? En wat betekent het voor jullie?”
➡️ “Bij elk bedrijf, bij elk issue, hebben we te maken met verschillende waarheden. Zelden is het zo zwart-wit als je vaak leest.”
➡️ “Ik werk gerust voor bedrijven uit de fossiele industrie. Maar het hangt wel van het vraagstuk af en de intentie van het bedrijf.”
➡️ “Mijn denken over de rol van communicatieafdelingen is veranderd. Minder zero-sum-denken en meer win-win. Hoe zorg je ervoor dat de organisatie vanuit maatschappelijk perspectief de juiste keuzes maakt? Vanuit multistakeholderperspectief kun je input leveren voor betere besluitvorming. Je kunt de organisatie helpen dilemma’s te bespreken. Om daar vervolgens over in gesprek te gaan met die omgeving en weer tot nieuwe inzichten te komen.””
18 gesprekken met denkers en doeners
De podcastserie ‘Eerlijk gezegd’ bestaat uit 18 gesprekken. Deze komen de komende weken allemaal online. Inge sprak met o.a.:
– Jacques Wallage
– Rens Vliegenthart (WUR)
– Esther Bunnik (VNG)
– Jeroen Goede (Goede Executive Search)
– Guido Rijnja (Rijksoverheid)
– Reint Jan Renes 🌱 (Amsterdam University of Applied Sciences)
– Antoinette Thijssen (WUR)
– Jaap van Ginneken
– Iris Reshef (Nederlandse Spoorwegen)
– Monique Mourits (Vogelbescherming Nederland)
“Bedrijven, kennisinstellingen, overheden, maatschappelijke organisaties én burgers staan allemaal voor de vraag wat er gedaan moet worden om de transitie naar een duurzamer en socialer wereld mogelijk te maken. In de podcastserie ‘Eerlijk gezegd’ ontmoet Inge Wallage, Corporate Director Communications & Marketing van Wageningen University & Research, bevlogen denkers en doeners uit het communicatievak. Inspirerende gesprekken over missiegedreven communicatie en wat daarvoor nodig is: oprechtheid, verantwoordelijkheid en lef.”