Met donderend geraas zien we reputaties instorten. Iedere dag. En dat is best onthutsend. Hoe kan zo laks worden omgegaan met iets dat zo belangrijk wordt gevonden? Veel organisaties kunnen reputatierisico’s veel serieuzer nemen dan ze nu doen. En ja, dat je geregeld reputatie- of stakeholderonderzoek uitvoert, is ontzettend waardevol. Maar het is niet genoeg. Om reputatierisico’s adequaat te managen moet ook naar het hier en nu en naar de toekomst worden gekeken. En daar moet periodiek een stevig gesprek over worden gevoerd.
Reputation risk is the current and prospective impact on earnings and enterprise value arising from negative stakeholder opinion.
Bron: Protiviti
Reputaties varen er wel bij als het in de boardroom vaker gaat over de volgende 3 vragen:
1. Reputatierisico’s: hoe kwetsbaar is onze organisatie?
Deze vraag gaat over de mate waarin een organisatie kwetsbaar is voor reputatieschade. Enkele factoren die hierbij een rol spelen zijn bijvoorbeeld zichtbaarheid (voor publiek), marktpositie, sector, ESG, historie, etc.
De wereldwijde marktleider in een sector die sterk geassocieerd wordt met vervuiling is ongetwijfeld kwetsbaarder dan die kleinere challenger die sterk ‘purpose driven’ werkt. En een organisatie waarin de meeste medewerkers man zijn en met een ’trackrecord’ van stoer of onbeschoft gedrag, heeft een ander risicoprofiel dan die organisatie waar inclusiviteit de norm is.
Aan de hand van een set vragen, is het relatief eenvoudig om de organisatie te ‘scoren’ op kwetsbaarheid.
2. Reputatierisico’s: hoe paraat is onze organisatie?
Een tweede vraag waarvan het antwoord cruciaal is, betreft de paraatheid. Zijn we in staat om risico’s tijdig en goed te identificeren, kwantificeren en mitigeren? En weten we ook wat we moeten doen als ’the shit hits the fan’? Zijn we bijvoorbeeld bedreven in crisismanagement?
Deze vraag gaat dus over zaken als expertise, intelligence, rollen en verantwoordelijkheden, maar ook bijvoorbeeld over de ‘volwassenheid’ van reputatiemanagement in de organisatie.
Ook van de mate van paraatheid zou iedere boardroom een helder beeld moeten hebben, ook als je jezelf als organisatie weinig kwetsbaar acht.
3. Reputatie: hoe versterken we onze robuustheid?
Het beantwoorden van bovenstaande vragen (🚦) geeft een beeld van de mate van kwetsbaarheid en paraatheid. Door kwetsbaarheid en paraatheid tegen elkaar af te zetten, kun je vervolgens de slag maken van inzicht naar handelen.
Zie onderstaande figuur:
Alleen al het onderlinge gesprek over bovenstaande vragen, levert ontzettend waardevolle inzichten op. En juist dat gesprek is zo broodnodig; reputaties varen er wel bij.
Als je tot hier hebt gelezen, dan vind je het interessante materie. En dan heb je jouw organisatie ongetwijfeld ook al proberen te plotten. En? Hoe scoor je? Alles onder controle of alle hens aan dek? Ik ben heel benieuwd naar jouw visie op dit thema en op bovenstaande 3 vragen. Stuur me gerust een email of laat hieronder een comment achter.
Wat je wellicht ook interessant vindt
- 'Crisismanagement: wat is jouw kompas?'
- '“Mensen struikelen niet over bergen, alleen over molshopen”. #issuesmanagement'
- 'CEO’s schuiven niet bij talkshows aan. En dat is helemaal niet gek.'
- '#DeepFake verandert het reputatiespel totaal. Wordt wantrouwen het nieuwe normaal?'
- 'Dat WK in Qatar wordt een issue van jewelste'
- 'De afdeling Communicatie niet meer ‘eigenaar’ van reputatiemanagement? En wat nu?'
- 'De houdgreep die reputatie heet'
- 'De houdgreep die reputatie heet (deel II)'
-
Pingback: Media-optredens CEO: leg de lat extreem hoog - The Connected Leader
-
Pingback: Communiceren over 'Rusland'? Handle with care. - The Connected Leader
-
Pingback: Reputatierisico's: hoe kwetsbaar is jouw organisatie? - The Connected Leader
-
Pingback: Reputatierisico: hoe paraat is jouw organisatie? - The Connected Leader
-
Pingback: De top 5 posts die door jullie het meest zijn gelezen in 2022 - The Connected Leader
-
Pingback: Stakeholderonderzoek of krachtenveldanalyse? - The Connected Leader