Met het nieuwe jaar voor de deur is het weer tijd om de balans op te maken. Dit jaar verschenen 32 artikelen op www.connectedleader.nl. Dit zijn er minder dan in voorgaande jaren, mede omdat ik samen met goede vriend Eric Heres een boek aan schrijven ben over de Chief Communication Officer 3.0. Uitgangspunt is onze overtuiging dat mandaat en invloed van de communicatiedirecteur alleen maar groter wordt.
Artikelen over de communicatiedirecteur worden over het algemeen goed gelezen. Dat blijkt ook dit jaar weer.
Van de artikelen die in 2024 zijn gepubliceerd, zijn deze 7 het meest gelezen:
Met stip op plek 1:
Tegenspraak: 10 tips voor de communicatiedirecteur
‘Daar zit je dan in de bestuurskamer. Die plek heb je verdiend. Als communicatiedirecteur heb je keihard gewerkt aan jullie reputatie. Positieve pers. Gave campagnes. Draagvlak onder stakeholders. En dan willen ze nu díe beslissing nemen? Een beslissing waarvan jij weet dat de kans op ophef levensgroot is. Reputatie-ellende gegarandeerd. Maar ja, daar aan die bestuurstafel lijkt iedereen het een logisch besluit te vinden … Wat doe jij? Ga je tegenspraak leveren?’
Lees hier verder.
2. De (onzichtbare) waarde van de corporate communicatieafdeling
‘Ondanks het groeiende belang dat aan corporate communicatie wordt gehecht, is er een kloof tussen hoe communicatieprofessionals hun strategische rol zien en hoe andere managers en collega’s binnen de organisatie naar de rol van communicatieprofessionals kijken. Uit onderzoeken blijkt dat het voor medewerkers niet echt duidelijk is wat de taak is van de communicatieprofessionals binnen hun organisatie. En als ze al een beeld dénken te hebben, dan is het vooral het beeld van een functie die zich vooral bezighoudt met tactische en uitvoerende taken.’
Lees hier verder.
3. Een stevige(r) rol voor de communicatiedirecteur
‘Vanwege de aard van mijn werk, werk ik vaak nauw samen met communicatiedirecteuren. Bijvoorbeeld omdat er behoefte is aan een inspirerende communicatiestrategie, een scherpere positionering of een concrete aanpak voor een complex issue. Veel van die communicatiedirecteuren benijd ik niet. De omgeving waarin zij moeten presteren is verschrikkelijk complex en wordt er niet minder uitdagend op. Organisaties liggen onder een vergrootglas, hebben te maken met kritische stakeholders en bevinden zich vaak in een lastige spagaat in het managen van uiteenlopende stakeholderbelangen. De nervositeit in bestuurskamers neemt toe, wat ertoe leidt dat ook bestuurders – terecht – steeds hogere eisen stellen. Zowel strategisch, tactisch als operationeel moeten communicatiedirecteuren topprestaties worden geleverd.’
Lees hier verder.
4. Transitie! Het TrendTeam van Logeion schiet raak
‘Om de 2 jaar formuleert de beroepsvereniging van communicatieprofessionals (Logeion) communicatietrends. Vorige week was het weer zover. Dit jaar komt Logeion prettig verrassend uit de hoek: de trend is dat het communicatievak in transitie zit en daaraan gekoppeld ziet de beroepsorganisatie drie ‘opgaves’: ‘Stelling nemen: steek je nek uit!’, ‘Herwaardeer luisteren: stop met zenden!’ en ‘Zoek naar betekenis: no more bullshit!’. Deze opgaves vind ik spot-on. Ze beschrijven precies wat nodig is. Wat nu belangrijk is. Waar kansen liggen voor verbetering en vernieuwing om zo van nog grotere waarde te kunnen zijn. Ook in de bredere context die het TrendTeam schetst, kan ik mij heel goed vinden.’
Lees hier verder.
5. Organisaties: 7 belangrijke communicatieopgaves
‘Bunq die ervoor kiest om niet te reageren op kritische vragen van NRC en NOS. Maar een paar dagen volgt via Linkedin alsnog een reactie van ceo Ali Niknam, inclusief verontwaardigde toon. De woordvoerder van huisartsenketen Co-Med die in het FD beweert dat het bedrijf financieel gezond is, terwijl schuldeisers het faillissement aanvragen. Het Amerikaanse oliebedrijf Exxon dat een opzienbarende rechtszaak begint tegen aandeelhouders die aandringen op vergroening. Het klopt niet. Deze manier van communiceren. De boodschap. De houding. De intentie. Het voelt niet goed. En toch gebeurt het aan de lopende band. Helaas. Want we staan met elkaar voor grote uitdagingen.’
Lees hier verder.
6. Trump is de winnaar en dit zijn de communicatielessen (volgens de media)
‘Trump wordt wederom president van de Verenigde Staten. Of je er nu blij mee bent of niet, het is een prestatie van jewelste. De komende weken zal de ene na de andere analyse verschijnen. Hieronder alvast een aanzet (!) voor 7 lessons learned vanuit perspectief van communicatie en leiderschap, voornamelijk gebaseerd op artikelen die de afgelopen uren verschenen.’
Lees hier verder.
7. Wat is ons verhaal?
‘De Raad van Bestuur van een grote onderneming had samen met een bekende consulting firm een prachtige strategie ontwikkeld. Uit de 80 pagina’s tellende slide-deck bleek dat over alles goed was nagedacht. Maar het was ook ingewikkeld. Te ingewikkeld. Want managers die niet bij het strategieproces betrokken waren, snapten er weinig van. En dat was een probleem. Aan ons werd gevraagd om van die slide deck een aansprekend verhaal te maken. Een verhaal waarmee de ceo wel in gesprek kon gaan met medewerkers, klanten en andere stakeholders. Waar staan we voor en waar gaan we voor? Welke keuzes maken we? En wat betekenen die keuzes in de praktijk? En dat uitgelegd in simpele bewoordingen en prachtige beelden.’
Lees hier verder.