Zal er nog een CEO rondlopen die op dit moment twijfelt aan het belang van goede communicatie? Ik kan het me niet voorstellen. De wereld van de CEO was al behoorlijk VUCA. En sinds de corona-uitbraak is deze alleen maar meer VUCA geworden. En daarmee lijkt ook de rol van communicatie belangrijker geworden.
Op basis van gesprekken die ik voer met klanten en de plannen die ik op mijn scherm voorbij zie komen, denk ik dat in 2022 de volgende drie uitdagingen de communicatieagenda van de CEO gaan domineren.
CEO-uitdaging 1. Hoe houden we medewerkers ook op afstand enthousiast over de koers en betrokken bij het bedrijf?
De hele dag thuiswerken en hobbelen van online meeting naar online meeting. De ene dag lijkt wel verrekte veel op de voorgaande dag. Dagen met bar weinig positieve prikkels. Dat is voor veel medewerkers de werkelijkheid. Geen wonder dat veel medewerkers last hebben van stress, neerslachtige gevoelens en verminderde concentratie.
En dat is een zorgpunt. Betrokken en bevlogen medewerkers zijn immers een kritische succesfactor. En daarmee is het – nu we het derde jaar van de coronacrisis in gaan – in mijn ogen een van de belangrijkste uitdagingen.
Hoe ga je er o.a. met goede communicatie voor zorgen dat medewerkers verbonden blijven met de organisatie en met collega’s in deze tijd van thuiswerken? Hoe raak je hoofd en hart van medewerkers? Hoe breng je ook online de strategie en purpose van de organisatie tot leven?
En zeker, de vele organisatieveranderingen en reorganisaties die worden doorgevoerd en het feit dat je de ‘hartslag’ van de organisatie op een afstand zo lastig kunt aanvoelen, maken dit extra uitdagend. Niet gek dat dat interne communicatie hoog op de agenda staat in menig boardroom. Terecht natuurlijk. Engagement is van vitaal belang.
CEO-uitdaging 2. Hoe behouden we vertrouwen als we ook impopulaire besluiten moeten nemen?
Van organisaties wordt in toenemende mate verwacht dat ze een ‘force for good’ zijn. Dat ze zich ook (of vooral?) laten leiden door wat goed is voor de samenleving. Een samenleving die uitermate kritisch is over het bedrijfsleven.
En let’s face it, door corona is het maatschappelijke humeur alleen maar zuurder geworden.
De lat ligt dan ook hoog.
“Being in the corporate-social-responsibility space is simply not good enough anymore. We need to be more ambitious. CEOs need to move from playing not to lose to playing to win; they need to set targets that they might not know how to achieve yet but they certainly know are needed. It is a tougher task.“
Paul Polman (McKinsey.com, November 2021)
Natuurlijk, welke CEO wil niet scoren bij het publiek. Maar feit is dat CEO’s op veel borden tegelijk moeten schaken. Uiteraard wil je die ‘force-for-good’ zijn voor de samenleving, maar je hebt ook voor je medewerkers te zorgen en je wilt ook voorkomen dat aandeelhouders zich tegen je keren (zie: Unilever en zie: Danone).
Het is een balancing act.
Als CEO ontkom je er ook niet aan impopulaire besluiten te nemen. Besluiten die kunnen leiden tot ophef.
Hoe zit dat bij jouw bedrijf? Komen er impopulaire maatregelen aan? Voorzie je gedoe? Je kunt niet vroeg beginnen met nadenken over hoe je bij de belangrijkste stakeholders begrip en steun gaat creëren voor jouw besluit. En ook hierbij geldt: Teams, Zooms, Webex, het maakt het allemaal niet makkelijker.
CEO-uitdaging 3. Hoe positioneren we ons t.a.v. issues in een hypergevoelige samenleving?
Ik was lange tijd van mening dat je als bedrijf kleur moet bekennen. Dat het standpunt van CEO’s er toe doet als het gaat om maatschappelijke kwesties. En zeker, die mening doet er toe. CEO’s worden zelfs opgeroepen zich meer te mengen in het maatschappelijke debat.
Maar ik ben terughoudender geworden over het opzoeken van de spotlights en het ventileren van die mening.
Ik schreef al eerder dat ik het niet gek vind dat CEO’s niet aanschuiven bij talkshows. Laten we eerlijk zijn, de ‘downside’ is gewoon veel te groot. Er is weinig te winnen en veel te verliezen.
In dit kader stond laatst in het FD een interessant artikel over hoe CEO’s worstelen met de tsunami aan meningen.
“Ceo’s over de hele wereld worstelen meer dan ooit met hun rol. Ze voelen zich aan alle kanten onder druk gezet. Er zijn overheden die verwachten dat zij grote maatschappelijke vraagstukken oplossen, zoals de opwarming van de aarde. Aandeelhouders willen rendement en groei maar ook een meer duurzame koers. En actiegroepen schromen niet voor rechtszaken als er onvoldoende wordt geluisterd naar hun eisen, zoals eerder dit jaar is gebeurd met Shell.“
Het Financieele Dagblad, CEO’s worstelen met tsunami aan meningen (19 september 2021)
In een hypergevoelige samenleving is het geven van je mening over maatschappelijke kwesties (en die zijn er genoeg …) een delicate aangelegenheid geworden. Zeker voor CEO’s. Je bent al snel kop van jut. Maar het wordt wel van je verwacht. Door medewerkers, door stakeholders, door media.
Hoe ga je hier mee om? Wat is je verhaal? Welke positie kies je? Wanneer ga je de bühne op en wanneer niet?
Advies aan de CEO: lees dat jaarplan van de afdeling Communicatie nog eens goed door
Tja, als ik CEO was zou ik me natuurlijk omringen met de beste communicatiestrategen die ik kan vinden ( … wij van WC-eend … ). Maar ik zou ook met bijzonder veel aandacht het jaarplan 2022 van de afdeling Communicatie lezen.
Voor de directeur Communicatie staat er dit jaar wederom een belangrijke taak te wachten. Als trusted advisor zal zij de CEO moeten ondersteunen in wederom een – vanuit communicatieperspectief – uitzonderlijk lastig jaar.
Leadership is a conversation. Juist nu.
PS. Word ook onderdeel van de Connected Leader community en schrijf je hier ook in voor Connected5. Een compacte email met 5 links naar interessante artikelen, onderzoeken en blogs. Circa 1 x per maand. Geen spam. Beloofd.
Wat je wellicht ook interessant vindt
- '“Mensen struikelen niet over bergen, alleen over molshopen”. #issuesmanagement'
- 'CEO’s vertrouwen steeds meer op hun communicatiedirecteur. (en dat is terecht)'
- 'CEO’s schuiven niet bij talkshows aan. En dat is helemaal niet gek.'
- 'Corona, Communicatie & CEO: een ongekende balancing act'
- 'Corona, leiderschap & communicatie: pas op voor te hoge verwachtingen'
-
Pingback: De top 5 posts die door jullie het meest zijn gelezen in 2022 - The Connected Leader
-
Pingback: De 5 populairste CL-blogposts van 2022 (en de 3 minst populaire posts) - The Connected Leader