Twintig jaar geleden schreef ik met Ferdinand Helmann een boek over issuesmanagement. Het onderwerp blijft onverminderd actueel, want organisaties blijven dezelfde fouten maken. Met onnodige ophef, serieuze reputatieschade en zinloze waardevernietiging tot gevolg.

Sinds het verschijnen van dat boek heb ik vele tientallen organisaties begeleid bij het managen van vaak lastige, complexe en/of gevoelige issues. In die trajecten hanteer ik vijf uitgangspunten:
- Gelijk hebben is niet gelijk krijgen. Wie overtuigd is van het eigen gelijk, krijgt zelden zijn zin.
- Wie een issue wil oplossen, moet de basics van het onderhandelen begrijpen.
- Een strategische aanpak is essentieel, professioneel hobbyisme is funest.
- Je kunt niet iedereen tevreden stellen, maar dat mag nooit een excuus zijn om het niet te proberen.
- Als je alles vanuit hetzelfde perspectief bekijkt, krijg je meer van hetzelfde.
Een lezing van Sonia Ruiz (CEO van NOIMA) zette me deze week op de Rotterdam School of Management (Erasmus University) aan het denken. Ze sprak over systeemdenken en het belang van ‘reframing the challenge’ om een systeem écht in beweging te krijgen.
A system is a configuration of parts connected and joined together by a web of relationships towards a purpose (Forum for the Future)
De inzichten uit Ruiz’ lezing, heb ik geprobeerd te koppelen aan strategisch issuesmanagement. En ik ben tot de (voorlopige) conclusie gekomen dat de volgende drie vragen bijzonder waardevol kunnen zijn bij het managen van een complex issue en het realiseren van doorbraken:
- Wat als we het issue zo definiëren dat het álle betrokkenen aanspreekt? Een definitie die verbindt in plaats van polariseert.
- Wat als we met elkaar een gewenste uitkomst formuleren waar alle betrokken partijen een bijdrage aan wíllen leveren? Een uitkomst die motiveert en activeert?
- Wat als we open en eerlijk bespreken wat dit van alle betrokken partijen vraagt? En wat dus wel en niet van elkaar mag worden verwacht?
Hoewel niet ieder issue hetzelfde is, kennen ze vaak wel eenzelfde dynamiek. Er is een probleem. Meerdere partijen zijn betrokken. Partijen met belangen. Reputaties staan op het spel. Het is belangrijk dat er overeenstemming wordt bereikt. Maar die overeenstemming lijkt vaak nog ver weg. En hoewel partijen elkaar soms het licht in de ogen niet gunnen, moet je er toch samen uit zien te komen.
Issues los je niet alleen op. Niet met macht, manipulatie of eenzijdige deals. Alleen wie de ‘samen’-kaart serieus speelt, is in staat doorbraken te realiseren.
(Photo by GuerrillaBuzz on Unsplash)
Wat je wellicht ook interessant vindt
- 'Case issuesmanagement: zeven inzichten'
- 'Een issue? In dit model vind je wellicht een goede aanpak'
- 'Checklist issuemanagement (incl. tips)'
- 'Issuesmanagement: waarom zijn bedrijven blind voor potentiële ellende?'
- 'Issuesmanagement: de Gouden Brug als elegante exit'
- 'Protesten op universiteiten: reflectie vanuit oogpunt issuesmanagement'