Bij Shell Nederland heeft Frans Everts per 1 april Marjan van Loon opgevolgd als president-directeur en bij BP Nederland is Corné Boot de topman geworden. Beiden hebben een communicatie-achtergrond. Boot was (en blijft) Head of Communications & External Affairs en Everts was Executive Vice President Corporate and External Relations. Interessante ontwikkeling, de communicatiedirecteur die CEO wordt.
Journalist Jasper Mulder van vakblad Adformatie vroeg aan mij en twee andere adviseurs (Mayke van Keep / partners de Issuemakers en Flip Dötsch, pr-adviseur Omnicom PR Group) om een reactie.
Het artikel van Jasper Mulder met onze reacties vind je hier 👉 HIER.
Mijn reactie op hoofdlijnen:
- Zowel vanuit company perspectief als vanuit maatschappelijk perspectief, is dit een slimme zet van Shell en BP. Beide bedrijven hebben gigantische uitdagingen en steeds brozere reputaties.
- Communicatiedirecteuren die CEO worden, kunnen zorgen voor een frisse wind en een nieuw geluid. Uit onderzoek blijkt dat waar communicatiedirecteuren een stevige positie in de boardroom hebben, er beter rekening wordt gehouden met de belangen van stakeholders. En juist bij BP en Shell – organisaties die zich continu moeten verdedigen en voor grote uitdagingen staan – is dat cruciaal.
- Corné Boot en Frans Everts snappen met hun staat van dienst als geen ander hoe het krachtenveld van deze ondernemingen in Nederland in elkaar zit en hoe je de stem van stakeholders laat meetellen in de besluitvorming.
- Ook mogen we er vanuit gaan dat beide kersverse topmannen weten hoe belangrijk het is om open te communiceren. Met media, Met politiek. Met medewerkers. Over de koers, over dilemma’s en over lastige keuzes. Nu ze zelf de baas zijn, ben ik heel benieuwd wat we daarvan terug gaan zien. Zien we een andere tone-of-voice of communicatiestijl? Kunnen we een opener dialoog verwachten? Of wordt het meer een kwestie van nog meer en beter uitleggen?
- Maar zo’n stap van communicatiebaas naar CEO zal ook best uitdagend zijn. Hoe zit het bijvoorbeeld met hun financiële acumen? En met hun kennis van de operatie? Een blik op de CV’s van beide heren maakt duidelijk dat zij behalve communicatie-ervaring ook o.a. juridische, commerciële en/of algemene managementervaring met zich meebrengen.
- Een communicatiedirecteur die CEO wordt, gaat alleen werken als de persoon het bedrijf door en door kent. En dat is zowel bij Corné Boot als bij Frans Everts het geval. Juist vanwege van hun achtergrond, verwacht ik dat zij elk aspect van het bedrijf kennen.
- Ze zullen zich ook een goed leider moeten tonen. Het aansturen van een communicatieafdeling, is heel wat anders dan het aansturen van duizenden medewerkers. Tegelijkertijd moeten we niet onderschatten hoe ontzettend professioneel deze organisaties zijn. Ook in hun nieuwe rol beschikken deze CEO’s over zeer goede mensen om hun heen. Bovendien zien we op het CV van Everts veel managementervaring.
Ik durf te stellen dat deze benoemingen ook laten zien hoe communicatieafdelingen zich hebben ontwikkeld. Van vooral uitvoerende stafafdelingen zijn het binnen veel organisaties serieuze strategische afdelingen geworden. Afdelingen met invloed. De communicatiedirecteur krijgt een steeds belangrijker rol in de top. En dat is alleen maar goed.
Wat je wellicht ook interessant vindt
- 'Het is volstrekt logisch dat de communicatiedirecteur lid is van de dominante coalitie'
- 'CEO’s vertrouwen steeds meer op hun communicatiedirecteur. (en dat is terecht)'
- 'Communicatiedirecteuren, deze 5 typen organisaties hebben jullie tegenspraak keihard nodig'
- 'De communicatiedirecteur is onmisbaar in het proces van strategieontwikkeling'
-
Pingback: Reactie in vakblad Adformatie op benoeming topmannen Shell en BP | Beta Strategies