Een van mijn favoriete managementboeken is ‘Beyond Performance 2.0‘ (en zijn voorganger zonder de 2.0). Prachtige titel. In het boek draait het om de vraag wat organisatie succesvol maakt en hoe je duurzame verandering realiseert. Het centrale idee is dat succes niet alleen draait om prestaties, maar dat gezondheid (‘organizational health’) minstens zo belangrijk is.
Interessante inzichten, praktische modellen en goed uitgewerkte concepten.
Draait alles om prestaties? Dan sla je de plank mis
Binnen veel bedrijven gaat het veel te veel over geld, groei, targets, kwartaalcijfers, efficiency en dat soort zaken. Brrrr. Natuurlijk, allemaal heel belangrijk. Maar zonder een solide basis, zonder een goede gezondheid, wordt het erg lastig om duurzaam goed te presteren.
Succes gaat niet alléén over harde prestaties.
Gezondheid is minstens zo belangrijk.
“The central premise of our work is that leaders should put equal emphasis on the health elements of making change happen as they do the performance elements”
Scott Keller & Bill Schaninger, Beyond Performance 2.0 (John Wiley & Sons, 2019)
De essentie van ‘organizational health’ volgens de auteurs: ‘how effectively an organization works together in pursuit of a common goal’.
Dat gaat over hoe een bedrijf functioneert, over samenwerking, betrokkenheid, mindset en over de mate waarin een bedrijf in staat is om zich aan te passen aan veranderende omstandigheden. Een gezonde organisatie heeft een positieve cultuur, gemotiveerde en betrokken medewerkers, het vermogen om te blijven vernieuwen en is gezegend met inspirerend leiderschap.
Organisaties die zowel hoog scoren op prestaties als gezondheid presteren volgens de auteurs beter op de lange termijn dan hun tegenhangers die zich alleen richten op meetbare prestaties.
Het is een beetje zoals met topsporters.
Als je je alleen maar obsessief richt op het leveren van prestaties dan kan dat ten koste gaan van je gezondheid. Je kunt wel de hele dag wedstrijdjes doen, maar je zult ook moeten slapen, goed moeten eten, moeten ontspannen, etc. Daarentegen, wanneer je heel bewust bezig bent met je gezondheid, dan zal dat zelden ten kosten gaan van je prestaties.
Inzichten
‘Beyond Performance’ bevat tal van interessante inzichten die vaak ook met cijfers zijn onderbouwd. Sommige inzichten zijn nieuw, andere absoluut niet. Wat ik er zoal uit haal:
- Cultuur, cultuur, cultuur. Een positieve, ondernemende cultuur is niet zomaar een leuke bijkomstigheid, het is de lijm die alles bij elkaar houdt. En een motor voor succes. Wie zei ook alweer ‘culture eats strategy for breakfast‘?
- Pas je aan en speel mee. Wendbaarheid en veerkracht zijn cruciaal. Zie ook het fantastische artikel ‘Adaptability: the new competitive advantage’ in HBR.
- Engagement. Hoe zorg je ervoor dat medewerkers zich echt verbonden voelen met het bedrijf? Het alleen maar tevreden houden van medewerkers is niet meer voldoende. Je zult echt meer moeten doen.
- Verantwoordelijkheid als kernwaarde. Volgens de auteurs voelen medewerkers in echt succesvolle organisaties zich niet alleen verantwoordelijk voor hun eigen taken, maar voelen zij zich ook (mede) verantwoordelijk voor het succes van het bedrijf. Een goede mindset is key.
- Voortdurend leren. Dit gaat in mijn ogen over het belang van opleiding, inspiratie, feedback loops, learning by doing, etc. Leren als continu proces.
- Openheid. Dit gaat natuurlijk niet alleen om het delen van informatie. Openheid gaat vooral over het consequent en proactief betrekken van stakeholders bij het nemen van besluiten, maar het gaat ook over het delen van dilemma’s en het ophalen van inzichten en ideeën. Openheid kan zorgen voor vertrouwen, begrip en samenwerking.
- Mindset. Iets waar het in mijn ogen veel vaker over moet gaan binnen ondernemingen. Mindsets are the shared beliefs or assumptions that color employees’ perceptions and predispose them to behave in a predictable manner.
Adviezen voor leiders
Wat kunnen leiders hier nu mee? Een paar tips.
- Heb je verhaal op orde. Denk goed na over het verhaal dat je wilt vertellen. Waar staan we nu en waar willen we naar toe? Waarom is dat belangrijk voor medewerkers, klanten en andere stakeholders? Hoe gaan we daar komen en hoe weten we of we er zijn? Etc. Zie ook deze post: ‘Checklist: bevat het veranderverhaal van jouw organisatie deze 7 onderdelen?’
- Wees helder en eerlijk in je communicatie over zowel de prestaties als de gezondheid van het bedrijf. Leg dus niet alleen focus op al die fantastische prestaties die geleverd worden of geleverd zouden móeten worden, maar wees ook eerlijk over dilemma’s, obstakels en uitdagingen.
- Communiceer proactief. Leg duidelijk uit waarom de verandering plaatsvindt, wat het inhoudt en welke voordelen het op de lange termijn zal bieden. Zie ook dit fantastische artikel: ‘Leadership is a conversation’.
- Luister naar wat er speelt. Zorg dat je continu in gesprek bent met medewerkers, klanten en andere stakeholders. Luister naar wat er speelt. Pik signalen op. Creëer feedback-loops. Realiseer een open dialoog. Ga de boer op. Neem mensen mee.
- Leg in je communicatie veel nadruk op het menselijke aspect. Maak je veranderverhaal persoonlijk. Zet personen in de spotlights. Deel persoonlijke verhalen. Besef dat je een voorbeeldfunctie hebt. Als leider en als mens.
- Laat de synergie tussen prestaties en gezondheid zien. Hoe hebben de waarden en de cultuur van de organisatie bijgedragen aan het bereiken van resultaten? Waarom is innovatie en inspiratie zo belangrijk?
- Verplaats je in de ander. Prachtig dat je met dure consultants de meest prachtige plannen hebt gemaakt. Maar bekijk deze plannen ook eens vanuit het perspectief van bijvoorbeeld de medewerker. Voelt deze zich betrokken? Snapt deze het verhaal? Raakt deze geïnspireerd?
Tot slot. Dit framework voor een change story (uit de eerste editie van het boek) kan in mijn ogen – zeker bij grote veranderingen – goud waard zijn:
Geïnteresseerd in het boek?
- Beyond Performance (Scott Keller, Colin Price)
- Beyond Performance 2.0 (Scott Keller, Bill Schaninger)
(Photo by Amy Shamblen on Unsplash)
Wat je wellicht ook interessant vindt
- 'Checklist: bevat het veranderverhaal van jouw organisatie deze 7 onderdelen?'
- 'Wat wordt de focus van jouw MT? Dit model maakt prioriteren makkelijker.'
- 'Als jij jouw verhaal niet vertelt, doen anderen dat voor jou'
- 'Authentiek leiderschap: 5 kenmerken + 3 risico’s'
- 'De 5 kenmerken van een Connected Leader'