Het jaar is alweer halverwege. Hoogste tijd om de tussenbalans op te maken. Welke van de 14 dit jaar verschenen Connected Leader-artikelen werden het meest gelezen? De statistieken zijn helder: het artikel over tegenspraak en de rol van o.a. communicatiedirecteuren werd het meest gelezen.
Het Connected Leader-artikel dat het minst gelezen werd, ging over CEO’s die zich uitspreken over maatschappelijke issues en vervolgens fel bekritiseerd worden door Amerikaanse politici. Je leest er meer over onderaan dit artikel.
Eerst volgen hier de 5 tot nu toe meest gelezen artikelen van 2024:
#1 / 2024. TEGENSPRAAK: 10 TIPS VOOR DE COMMUNICATIEDIRECTEUR. Bij een steviger positie hoort ook het kunnen en durven geven van tegenspraak.
Ik ben blij en ook licht verrast dat dit het meest gelezen artikel is. Een uitermate belangrijk onderwerp, maar ook een thema voor fijnproevers. Tenminste, dat dacht ik. Het artikel werd heel goed gelezen. Vooral door communicatiedirecteuren waarschijnlijk. Dat het artikel goed gelezen werd, zal zeker te maken hebben met het praktische gehalte van het artikel. En een goede foto helpt ook.
➡️ hier vind je de volledige post
👉🏻 Dit artikel van vorig jaar over tegenspraak was ook populair en vind je misschien ook interessant.
“Het is soms best pijnlijk om te zien hoe organisaties en hun leiders hun reputatie te grabbel gooien. Ondanks alle inzichten waarover de CEO’s en commissarissen kunnen beschikken. Ze worden immers omringd door hele kundige mensen. En de communicatiedirecteur is daar een van. Het bieden van tegenspraak is een belangrijk element van zijn/haar werk. En uiteraard, het is essentieel dat de top tegenspraak van die communicatiedirecteur accepteert. Is dat niet het geval? Dan zie ik het somber in.”
#2 / 2024. EEN STEVIGE(R) ROL VOOR COMMUNICATIEDIRECTEUREN. De functie van communicatiedirecteur wordt interessanter, belangrijker en waardevoller.
Omdat ik vanwege de aard van mijn advieswerk veel met communicatiedirecteuren samenwerk, zie ik hoe hun rol zich aan het ontwikkelen is. Hun mandaat wordt groter en hun invloed neemt toe. In dit artikel bespreek ik een aantal recente onderzoeken en zet ik een paar relevante inzichten op een rij.
➡️ hier vind je de volledige post
“Communicatiedirecteuren krijgen een interessanter, belangrijker en waardevoller rol. Waardevoller vanuit het perspectief van de onderneming als vanuit maatschappelijk perspectief. De communicatiefunctie moet dan wel werk maken van een aantal grote opgaves. Meer van hetzelfde is overduidelijk niet het antwoord. Daarvoor zijn de belangen te groot, de uitdagingen te lastig en is het krachtenveld te complex.”
#3 / 2024. WAT IS ONS VERHAAL? Het antwoord op deze vraag kan van onschatbare waarde zijn.
Dit is zo’n artikel waarvan je vooraf al weet dat het interessant gevonden gaat worden. En de reden is het praktische gehalte. Het artikel bevat onder meer twee modellen (message house & veranderverhaal) die je direct kunt toepassen in je werk.
➡️ hier vind je de volledige post
“Verhalen doen er toe. Ze hebben de potentie om te inspireren, te motiveren en te veranderen. Heb je het gevoel dat het allemaal wel erg ingewikkeld wordt? Moet je chocolade maken van een shitload aan ideeën, inzichten en data? Sta je straks voor de troepen en wil je die strategie tussen de oren krijgen? Stel jezelf dan vooral de vraag; wat is ons verhaal?”
#4 / 2024. CANCELLEN PHILIP MORRIS, LASTIGE KWESTIE OF JUIST HELEMAAL NIET? Laten we pas praten over het transformatieverhaal als het bedrijf daadwerkelijk die transformatie heeft gerealiseerd.
Dit type artikelen schrijf ik met plezier. Je leest iets interessants, iets dat prikkelt of ophef veroorzaakt. Je wordt aan het denken gezet en besluit er vervolgens iets over op papier te zetten. Aanleiding voor dit artikel was de ophef die ontstond toen bleek dat Philip Morris zou spreken op een SWOCC-conferentie. Zover kwam het dus niet. Want toen de ophef ontstond, werd Philip Morris gecanceld. Jaja, want dat gebeurt tegenwoordig al gauw met personen en bedrijven die door sommige mensen ‘fout’ worden gevonden.
In het artikel beschrijf ik waarom ik van mening dat het juist was om Philip Morris niet te laten spreken.
➡️ hier vind je de volledige post
“Laten we het bedrijf pas een podium geven – zeker als het om purpose gaat – als Philip Morris geslaagd is in haar transformatie. Juist omdat het zó’n belangrijke transformatie is. Het heeft immers impact op de levens van miljoenen. In gesprek gaan over resultaten, niet over intenties. Concrete bewijzen. En tot die tijd inderdaad liever geen mooie verhalen over verwachte resultaten.”
#5 / 2024. AJAX, ALEX KROES, REPUTATIE EN COMMUNICATIE. In Adformatie gaf ik duiding aan de communicatie rondom de schorsing van de directeur.
Geregeld mag ik in de media duiding geven aan crisis, issues of opvallende gebeurtenissen. Adformatie vroeg mij in april om een reactie te geven op het gedoe rondom de aandelentransacties van (destijds) CEO Alex Kroes. In onderstaand Connected Leader-artikel heb ik wat gedachtes op papier gezet die ik als input gebruikte voor dat artikel (op basis van de informatie waar ik toen over beschikte).
➡️ hier vind je de volledige post
👉🏻 En hier vind je het Adformatie-artikel ‘Ajax gooide Alex Kroes voor de bus in strijd om beeldvorming’.
“Het statement van Kroes is veel uitgebreider dan het statement van Ajax en dat vind ik vanuit Kroes’ perspectief slim. Kroes is zeer open over de ontstane situatie, trekt het boetekleed aan (“niet de meest verstandige keuze”) en zegt ‘sorry’. Tegelijkertijd spreekt hij ook zijn verbazing uit over de handelswijze van de RvC en toont hij zich strijdbaar. De RvC wordt plots in het defensief gedwongen.”
Het minst gelezen artikel van 2024 tot nu toe: JE UITSPREKEN OVER MAATSCHAPPELIJKE ISSUES? CEO’S IN DE VS ZIJN AL GEWAARSCHUWD. ‘Senator Vance questions Bank CEOs on woke DEI commitments’
In tegenstelling tot voorgaande jaren, hebben we dit jaar niet echt een ‘verliezer’. Want ook dit artikel werd goed gelezen. Maar ja, er is altijd een artikel dat het minst goed wordt gelezen. Als je het artikel nog niet hebt gelezen, dan vooral doen! Vooral ook het filmpje even bekijken. Een belangrijk onderwerp voor ceo’s en hun communicatiedirecteuren.
➡️ hier vind je de volledige post
“Het is natuurlijk heel eenvoudig (en populair) om in dit tijdsgewricht te zeggen dat bedrijven en hun CEO’s standpunten moeten innemen m.b.t. de grote sociale, maatschappelijke issues van deze tijd. Toch is voorzichtigheid geboden. Gedrag dat als te woke wordt gezien, roept ook veel weerstand op. Weerstand met potentieel grote gevolgen. We zagen het eerder bij Harvard University en de afgelopen weken werd Disney onder vuur genomen door de activistische investeerder Nelson Peltz.”