Trump wordt wederom president van de Verenigde Staten. Of je er nu blij mee bent of niet, het is een prestatie van jewelste.
De komende weken zal de ene na de andere analyse verschijnen. Hieronder alvast een aanzet (!) voor 7 lessons learned vanuit perspectief van communicatie en leiderschap, voornamelijk gebaseerd op artikelen die de afgelopen uren verschenen.
1. Gezocht: authentieke leiders. Of in ieder geval leiders die overkomen als authentiek.
Zoals in iedere campagne probeerden zowel Trump als Harris over te komen als authentiek en oprecht. Trump versterkte dat door vooral te zeggen “waar het op staat” en zich te presenteren als de outsider die vecht voor de gewone Amerikaan. Dit beeld bleef consequent overeind, niet alleen door zijn uitspraken, maar ook door de personen met wie hij zich omringde. Personen waar ‘average jane/joe’ zich mee kan identificeren. Weinig mensen uit de politieke of media-elite. Dus geen Byonce op het podium, maar liever een endorsement van Hulk Hogan. En aan tafel bij Joe Rogan. Zoiets.
De les voor leiders: authenticiteit is goud waard. Bedenk goed of je handelen jouw authenticiteit benadrukt of er juist afbreuk aan doet.
Check: Hoe zorg je ervoor dat de communicatie van jouw bedrijf of van jou als leider authentiek is? Op welk kompas vaar je? Welke checks heb je ingebouwd?
2. Jaja, het kan wel kloppen wat je zegt, maar je raakt me niet. Ander verhaal graag.
Trump’s campagne was doordrenkt van urgente en emotionele boodschappen. Zoals het beschermen van traditionele waarden. Het herstellen van de economie. Het zorgen voor veiligheid. Plus een goede dosis ‘anti-wokisme‘ doet het ook goed tegenwoordig. Les: feiten zijn belangrijk, maar verhalen die hoofd én hart raken, blijven hangen.
Check: In een kritisch krachtenveld waarin er veel te winnen en te verliezen is, wat is dan jullie natuurlijke neiging? Wil je de andere kant vooral overtuigen op basis van feiten of proberen jullie ook een emotionele connectie te maken?
“Donald Trump’s campaign was a blend of comedy, fury, optimism, darkness and cynicism. “He gets us,” some voters concluded.”
The New York Times, How Trump Connected With So Many Americans (6 november 2024)
3. Hoppa, de boer op. Vrienden maken. Het land in.
Trump wist dat swing states cruciaal waren en benaderde gemeenschappen via lokale leiders en ondernemers om vertrouwen op te bouwen. Les: zorg voor een stevige verankering in de gemeenschappen die er voor jou toe doen en/of waar jij er toe doet.
Check: Hoe sterk is jouw lokale verankering? Richt je alleen op ‘Den Haag’ of de landelijke media? Hoe is jouw lokaal stakeholdermanagement georganiseerd?
4. Ja, dat kunnen we doen. Dat doen we altijd. Maar kunnen we ook niet eens wat anders proberen?
Terwijl Harris vooral op traditionele media leunde, zette Trump creatievere oplossingen in zoals podcasts en sociale media-influencers om een breder publiek te bereiken. Hierdoor wist hij een publiek aan te spreken dat wantrouwig stond tegenover mainstream media. Les: denk buiten de gebaande paden en geijkte kanalen en zoek nieuwe, authentieke manieren om je verhaal te vertellen en verbinding te maken met jouw doelgroepen.
‘But when you look at the impact of podcasts, YouTube shows and nontraditional media — part of the thing is you’re reaching voters where they’re at. I mean, you have tens of millions of Americans here who, as much as I love it, are never going to click on Politico.com or turn on the CBS Evening News.’
Politico: All Trump, All the Time’: Inside the Trump Campaign’s Media Strategy (26 oktober 2024)
Check: Op een schaal van 1 tot 10, hoe creatief en vernieuwend is de communicatieafdeling?
5. Dit is het verhaal dat ik wil vertellen. En daar houd ik aan vast.
Trump zette zijn eigen agenda en bepaalde zelf de gespreksonderwerpen, gesteund door zeer ervaren campagneleiders. Harris leek op veel momenten daarentegen vooral reactief. Wat was nou eigenlijk haar verhaal? Les: wees consistent, niet alleen in ‘messaging’ maar onderschat ook niet de rol van een goede communicatiedirecteur die meters maakt, het bedrijf kent, zich eigenaar voelt van het verhaal, tegenspraak durft te geven, etc.
Check: Wat is het verhaal van jouw organisatie? En wie is de eigenaar / regisseur van dat verhaal?
‘People within and close to Trump’s political operation credit his victory to a host of factors, not the least of which was a campaign that, from the start, appeared far more sophisticated and disciplined than its two predecessors. They argued that the campaign leadership, led by Florida guru Susie Wiles and veteran Republican operative Chris LaCivita, helped instill a sense of control over the candidate that extended to the Republican Party and helped counteract Trump’s proclivity to get in his own way.’
CNN: How Donald Trump completed a historic political comeback (6 november 2024)
6. Het komt dan misschien niet gelikt over, maar het blijft wél hangen.
Trump’s slogans en uitspraken waren simpel en visueel. Veel optredens leverden prachtige – soms hilarische – beelden op. Soms genant. Maar het sprak blijkbaar wel aan … Harris bleef toch wel vaak hangen in correcte, beleidsmatige taal. Les: omarm de kracht van beeld en maak je niet druk als het een keer niet gelikt overkomt.
Check: Is je boodschap helder en beeldend genoeg, of verdwaalt hij in details?
7. Dit is de koers. Daar houden we aan vast. Punt. Uit.
Trumps team paste zich continu aan en speelde snel in op veranderingen. Het leek alsof Harris een vooraf strak, uitgestippeld plan volgde. Les: houd vast aan een duidelijke koers, maar wees flexibel genoeg om de richting aan te passen wanneer nodig.
Check: Hoe zit het met jullie communicatiestrategie? Varen jullie een heldere koers? En kunnen jullie ook snel schakelen als de context verandert?
Conclusie
Consistente, aansprekende communicatie doet ertoe. Te allen tijde dichtbij je zelf blijven. Jezelf als leider vooral ook niet te serieus nemen. Gevoel hebben bij wat er speelt. De ‘extra mile’ gaan om duidelijk te maken dat je anderen serieus neemt. Dat je luistert. Daar zijn waar je doelgroep is. Niet bang zijn om een flater te slaan. Is dat niet wat we hebben gezien de afgelopen maanden?
Overigens ben ik me ervan bewust dat ook negatieve zaken als ‘vertellen wat mensen willen horen’, ’tegenstanders angst inboezemen’, ‘haat wint van hoop’, etc. belangrijke factoren zijn … Misschien dat ik daar wel een volgende post aan wijd.
Benieuwd naar jouw inzichten. Deel ze vooral hieronder in de comments.
Meer informatie? Hier interessante bronnen over Trump’s campagne:
- Reuters: Trump‘s advisers fretted about letting ‘Trump be Trump.’ He won anyway
- BBC News: US Election 2024: How Trump Secured a Second Term
- CNN: How Donald Trump completed a historic political comeback
- NPR: Trump and Vance have a campaign strategy to turn out young male voters
- The Guardian: Racism, snipers’ bullets and Elon Musk: the Trump campaign in 10 moments
- NBC News: Democratic voters wrestle with Harris’ loss to Trump: What went wrong?
- Politico: All Trump, All the Time’: Inside the Trump Campaign’s Media Strategy
- Al Jazeera: US election 2024 results: How Black voters shifted towards Trump
- The Hill: 5 takeaways as Trump wins White House for a second time
(Photo by Bruno Ngarukiye on Unsplash)
Wat je wellicht ook interessant vindt
- 'Authentiek leiderschap: 5 kenmerken + 3 risico’s'
- 'De praktische waarde van een communicatiestrategie (1)'
- 'De praktische waarde van een communicatiestrategie (2)'
- 'De praktische waarde van een communicatiestrategie (3): leiderschap tonen'
- 'Communicatiestrategie: pas op voor details'
- 'CEO’s vertrouwen steeds meer op hun communicatiedirecteur. (en dat is terecht)'