Hoewel het filmpje alweer 4 maanden oud is, heb ik er deze week met veel belangstelling naar gekeken. In het filmpje legt de Amerikaanse republikeinse senator James David Vance de CEO’s van grote Amerikaanse banken het vuur aan de schenen. CEO’s die zich, tot ergernis van de senator, met hun banken uitspreken over belangrijke issues.
“One of the things that I’ve expressed is my concern that the American political system is infecting the American financial system and frankly, the American financial system is infecting the American political system.”
Onze samenleving staat voor grote uitdagingen. We hebben flinke problemen die we met elkaar moeten zien op te lossen. Genoeg onderzoeken tonen aan dat een groot deel van het publiek daarbij een rol ziet weggelegd voor het bedrijfsleven. Klanten kiezen graag voor bedrijven die het goede met de wereld voor hebben. En ook op de arbeidsmarkt hebben deze bedrijven een voorsprong.
Bedrijven en hun ceo’s maken dan ook graag goede sier met hun maatschappelijke betrokkenheid. Vaak is het authentiek, maar soms liggen ook beschuldigingen van greenwashing of andere soorten washings op de loer.
Het is natuurlijk heel eenvoudig (en populair) om in dit tijdsgewricht te zeggen dat bedrijven en hun CEO’s standpunten moeten innemen m.b.t. de grote sociale, maatschappelijke issues van deze tijd.
Toch is voorzichtigheid geboden.
Gedrag dat als te woke wordt gezien, roept ook veel weerstand op. Weerstand met potentieel grote gevolgen. We zagen het eerder bij Harvard University en de afgelopen weken werd Disney onder vuur genomen door de activistische investeerder Nelson Peltz.
Volgens Nelson Peltz is Disney veel te woke: "People go to watch a movie or a show to be entertained. They don't go to get a message. Why do I have to have a Marvel Entertainment movie that's all women? Not that I have anything against women, but why do I have to do that? Why can't I have Marvels that are both?" Ook Disney-ceo Bob Iger zegt hier nu over: "the company has focused too much on movie messaging and not enough on quality storytelling."
En deze week werd ik geattendeerd op dit filmpje*. Een filmpje dat ik bijzonder aandachtig heb bekeken. Duurbetaalde “megabank CEOs” krijgen in dit filmpje de les gelezen van de Republikeinse senator James David Vance “on their inapproriate and partisan involvement in the American political system”.
Je hoeft het niet met Vance eens te zijn, maar het is denk ik wel belangrijk om kennis te nemen van dit perspectief. Zeker als je bijvoorbeeld CEO, communicatiedirecteur of reputatiemanager bent.
Onder het kopje ‘Woke Actions & Commitments of the 8 US Global Systemically Important Banks’ werd tijdens de hoorzitting aan de hand van onder meer onderstaand schema inzichtelijk gemaakt welke issues de banken hebben omarmd.
Een paar quotes uit het interview:
👉🏻 “One of the things that I’ve expressed is my concern that the American political system is infecting the American financial system and frankly, the American financial system is infecting the American political system.”
👉🏻 “The people of our states elected us to do public policy. Nobody elected you, and so my counsel and my line of questioning are going to be very focused on this particular issue. Stay out of public policy unless it affects your core business interests.”
👉🏻 “If you guys are going to use the financial power that you’ve accumulated to go to war against the values of our voters, impoverish our constituents who rely on cheap energy, and destroy the jobs of people who work in the energy sector, why should we listen to you when you come and ask us for a tax break or for reasonable regulations?”
👉🏻 “I’m one Republican who wants to have a good relationship with you, but the more you guys insert yourself into these fights, the less good that relationship will be.”
En wat vind jíj ervan?
Onze samenleving kampt met zulke grote problemen, dat het bedrijfsleven niet afwezig kán blijven. We hebben ieders inzet hard nodig. Maar toch. Bedrijven zullen zeer goed moeten blijven nadenken over welke maatschappelijke issues zij wel en niet omarmen. Waar zij zich wel en niet over uitspreken. Waar zij zich wel en niet aan committeren. En wat dat vervolgens betekent.
* Beste Nanne, bedankt voor het toesturen!
Wat je wellicht ook interessant vindt
- 'Greenwashing is een (te) grote verleiding voor de ceo'
- 'Je wel of niet uitspreken over een maatschappelijk issue? Een praktisch model'
- 'Leerzaam: reputatie-ellende en communicatiegedoe bij Harvard University'
- 'Positionering, reputatie, greenwashing en meer'
- 'ACM berispt Greenchoice en Vattenfall: 3 gedachtes'
- '2023: minder purpose, meer missie?'
- 'Communicatiedirecteuren, deze 5 typen organisaties hebben jullie tegenspraak keihard nodig'
-
Pingback: Communicatiedirecteuren, tegenspraak + de 4 andere meest gelezen artikelen van 2024 - The Connected Leader
-
Pingback: Bedrijven komen terug op beloftes - The Connected Leader
-
Pingback: Leestips voor bestuurders (over reputatie, issuesmanagement en denkfouten in de boardroom) - The Connected Leader