Bunq die ervoor kiest om niet te reageren op kritische vragen van NRC en NOS. Maar een paar dagen volgt via Linkedin alsnog een reactie van ceo Ali Niknam, inclusief verontwaardigde toon.
De woordvoerder van huisartsenketen Co-Med die in het FD beweert dat het bedrijf financieel gezond is, terwijl schuldeisers het faillissement aanvragen.
Het Amerikaanse oliebedrijf Exxon dat een opzienbarende rechtszaak begint tegen aandeelhouders die aandringen op vergroening.
Het klopt niet. Deze manier van communiceren. De boodschap. De houding. De intentie. Het voelt niet goed. En toch gebeurt het aan de lopende band. Helaas. Want we staan met elkaar voor grote uitdagingen.
Om de transitie te maken naar een duurzamer en socialer wereld, moeten organisaties kritisch kijken naar hun eigen rol. En ik ben van mening dat dat ook betekent dat zij kritisch moeten kijken naar hoe zij communiceren, hoe zij de buitenwereld tegemoet treden.
Zeven communicatieopgaves
In mijn werk heb ik het graag over opgaves. Een opgave beschrijft de slag die gemaakt moet worden.
De prachtige podcastserie ‘Eerlijk gezegd’ van Wageningen University & Research, onderzoeken als ‘The Future of PR/Comms and their Social Impact’ en bad practices zoals hierboven, hebben mij aan het denken gezet over communicatieopgaves.
Oftewel, welke slag moeten organisaties maken op communicatievlak? Wat willen we meer? Wat willen we minder?
Ik kom dan tot de volgende 7 communicatieopgaves:
1. Strategie en organisatiekarakter gebruiken als strategisch kompas i.p.v. geleid worden door de waan van de dag.
2. Focussen op transformatie en impact i.p.v. korte termijn-reputatiesuccesjes najagen.
3. Streven naar een gemiddeld betere uitkomst voor alle betrokkenen (win-win) i.p.v. focus op eigen gewin (win-lose).
4. In gesprek gaan mét stakeholders i.p.v. praten óver stakeholders.
5. Actief luisteren en oprecht willen begrijpen i.p.v. vooral willen zenden en nog meer uitleggen.
6. Openheid en eerlijkheid omarmen i.p.v. verhullen, verdraaien en frustreren.
7. Twijfels en dilemma’s durven delen i.p.v. een façade van onfeilbaarheid presenteren.
Deze opgaves zijn vooral bedoeld als food-for-thought voor CEO’s en communicatiedirecteuren. Ze zijn absoluut niet in cement gegoten.
De 7 communicatieopgaves op 1 slide
Deze slide kun je ook hier downloaden:
Aanvullingen? Andere ideeën? Ik hoor het graag.
Deze opgaves zijn een aanzet. Wellicht zie jij wel geheel andere opgaves. Ik hoor het graag. Stuur me een berichtje of laat hieronder een comment achter.
En natuurlijk, deze 7 communicatieopgaves zijn niet zo 1-2-3 te realiseren. Ze vereisen in ieder geval visie, leiderschap en lef. En het vereist ruimte voor reflectie. Wat vind we van deze opgaves? Wat doen we al goed, wat kan beter? Hoe kunnen we zorgen voor versnelling? En wie doet dat dan? Mooie vragen om met elkaar te bespreken. Toch?
(Photo by Markus Spiske on Unsplash)
Wat je wellicht ook interessant vindt
-
Pingback: Transitie! Het TrendTeam van Logeion schiet raak. - The Connected Leader
-
Pingback: Onwaarachtige communicatie - The Connected Leader
-
Pingback: Die old school communicatie ... kan dat niet anders? - The Connected Leader