Welke posts werden in 2023 tot nu toe op deze blogsite het meest gelezen? Het jaar is alweer halverwege. Hoogste tijd om de tussenbalans op te maken. Sinds januari verschenen er 18 blogposts op deze site. Daarvan werd mijn post over tegenspraak veruit het meest gelezen.
De minst populaire post ging over leiderschap en hoe belangrijk het is dat je tijd vrij maakt voor reflectie. Zie helemaal onderaan deze post.
Maar eerst de tot nu 5 meest gelezen posts van 2023.
#1 / 2023. COMMUNICATIEDIRECTEUREN, DEZE 5 TYPEN ORGANISATIES HEBBEN JULLIE TEGENSPRAAK KEIHARD NODIG. Veel ophef, schandalen en WTF-momenten kunnen voorkomen worden.
Deze post over 5 typen bedrijven die vragen om reputatie-ellende en de onmisbare rol van communicatiedirecteuren, raakte duidelijk een gevoelige snaar. Het is veruit de meest gelezen post van dit jaar.
👉🏻 hier vind je de volledige post
“Ook in 2023 verwacht ik weer veel ophef, schandalen en WTF-momenten. Veel van die ellende is onnodig. Tegenspraak kan bijvoorbeeld veel bedrijfsblindheid voorkomen. Als het gaat om tegenspraak zie ik een belangrijke rol weggelegd voor communicatiedirecteuren. Uit onderzoek blijkt o.a. dat als beter naar de communicatiedirecteur wordt geluisterd er in de besluitvorming beter rekening wordt gehouden met de belangen van stakeholdergroepen.”
#2 / 2023. VERNIEUWDE CORPORATE GOVERNANCE CODE: DIT MOET JE ALS COMMUNICATIEDIRECTEUR WETEN. Wat je moet weten over de Code vanuit communicatie- en reputatieperspectief.
Cool dat deze post op plek 2 staat. Hoe belangrijk de Corporate Governance Code ook is, het is natuurlijk een beetje droge kost. Misschien helpt het dat ik in deze post de meest interessante elementen vanuit communicatieperspectief op een rijtje zet. Handig toch?
👉🏻 hier vind je de volledige post
“Onlangs werd de vernieuwde Corporate Governance Code gepresenteerd aan minister Micky Adriaansens van Economische Zaken. De Code stelt onder meer dat bestuurders bij het bepalen van de strategie de houdbaarheid en duurzaamheid op lange termijn centraal moeten stellen. Ook moeten zij de belangen van stakeholders meewegen en beleid voor diversiteit en inclusie opstellen. De Code is op verschillende punten geactualiseerd. Ik heb de Code met een communicatiebril op gelezen. In deze post zet ik de meest interessante elementen op een rij.”
#3 / 2023. DE OPMARS VAN DE CORPORATE AFFAIRS DIRECTOR. Onderzoek toont groeiende invloed van de Corporate Affairs-functie.
In mijn adviespraktijk (Beta Strategies) werk ik nauw samen met directeuren Corporate Affairs. En ik zie hun invloed groeien. Ook zie ik hun worstelingen. T.a.v. communicatie en reputatie, voelen zij zich als een vis in het water. Maar de Corporate Affairs-director bemoeit zich in toenemende mate ook met bijvoorbeeld gedrag en cultuur. Mooie materie voor een blogpost.
👉🏻 hier vind je de volledige post
“Ik zie een grote toekomst voor de Corporate Affairs Director weggelegd. Maar er is wel nog een lange weg af te leggen. Meer van hetzelfde is niet het antwoord. Reputatie en communicatie blijven vanzelfsprekend belangrijke focusgebieden. De moderne Corporate Affairs Director bemoeit zich echter ook met gedrag en heeft bovendien oog voor zaken als cultuur en commercieel succes.”
#4 / 2023. ORGANISATIE VAN DE COMMUNICATIE. WAT WIL JE EIGENLIJK BEREIKEN? Voordat je het harkje gaat tekenen, neem je eerst de tijd voor het goede gesprek.
Sinds ik in 2001 op dit onderwerp aan de VU ben afgestudeerd, heb ik veel onderzoek gedaan naar en geschreven over de organisatie van de communicatie. In deze post benadruk ik dat je vooral nooit moet beginnen met het tekenen van een harkje. Dat is niet handig. Structuur gaat over veel meer dan dat.
👉🏻 hier vind je de volledige post
“Hoe organiseer je de communicatiefunctie? Wat organiseren we centraal? Wat niet? En hoe richten we dan die centrale afdeling Communicatie in? Vragen die geregeld voorbij komen. Bijvoorbeeld n.a.v. een fusie. Of omdat er bezuinigd moet worden. Of gewoon omdat het piept en kraakt op de afdeling. Een structuuraanpassing kan ingrijpend zijn. Het heeft impact op mensen, samenwerking, dienstverlening, besturing, etc. Je past de structuur dan ook alleen aan als je een duidelijk doel hebt. En vanzelfsprekend altijd met oog voor de factor ‘mens’.”
#5 / 2023. NIEUWE CEO? OOK AFSCHEID NEEM JE IN STIJL. Afscheid nemen moet wezenlijk onderdeel zijn van communicatieaanpak CEO-wisseling.
Goed afscheid nemen is belangrijk. Uit rancune, kortzichtig gedrag, amateurisme of omdat alle ogen gericht zijn op de nieuwe CEO, krijgt het afscheid nemen van de oude baas vaak te weinig aandacht. En dat is niet slim. Ik vind het best opvallend dat deze post zo hoog scoorde. Maar misschien komt dat wel door de leuke filmpjes in deze post. 🙂
👉🏻 hier vind je de volledige post
“In de praktijk gaat de aandacht bij een CEO-wisseling vaak uit naar de nieuwe CEO. Deze moet worden geïntroduceerd als een zeer verstandige keuze. Iemand met een imposante track-record en een inspirerende visie. Een persoon die past bij het bedrijf en die haarfijn aanvoelt wat er de komende jaren te doen valt. Bijvoorbeeld: zie dit filmpje van nieuwe Schiphol-CEO Ruud Sundag. In de voorbereidende fase van de CEO-wisseling bestaat het risico dat het afscheid van de vertrekkende CEO wordt onderbelicht. All eyes on the new king.”
De minst populaire blog van 2023 tot nu toe: LEIDINGGEVEN: WAARNEMEN – INTERPRETEREN – BESLISSEN. Neem de tijd om na te denken over wat je ziet en wat je daarvan vindt.
Andere posts over dit onderwerp worden beduidend beter gelezen. Ik denk dat de titel slecht gekozen is. Ook de foto is ronduit saai. Toch is het onderwerp in deze post wel belangrijk: ruimte creëren voor contemplatie.
👉🏻 hier vind je de volledige post
“Waarnemen gaat verder dan simpelweg zien wat er gebeurt. Het vereist bewuste aandacht en het vermogen om alle aspecten van een situatie op te merken. Interpreteren is de volgende stap, waarbij we betekenis geven aan wat we hebben waargenomen. We stellen vragen, we willen weten hoe de situatie echt in elkaar zit en wat we daarvan vinden. Vervolgens komen we bij het belangrijke moment van beslissen, waarbij we dus helderheid verschaffen. “Dit is de situatie en dat betekent dat we dit gaan doen”.
💡Is er een onderwerp waar ik meer aandacht aan moet besteden? Goede tips? Feedback? Stuur me vooral een email.
✅ En schrijf je natuurlijk ook in voor #Connected5: de nieuwsbrief van Connected Leader. Een compacte email met 5 links naar interessante artikelen, onderzoeken en blogs over reputatie, communicatie en leiderschap. Je vindt er ook altijd een overzichtje van de laatste Connected Leader-posts.
PS. Hieronder bij ‘Wat je wellicht ook interessant vindt’, vind je de meest gelezen blogposts van 2022. 👇🏻
(Photo by Isai Ramos on Unsplash)