Samen met Eric Heres rond ik de komende tijd ons boek over de Chief Communication Officer 3.0 af. Eric en ik zijn ervan overtuigd dat de rol van de communicatiedirecteur in dit verandering van tijdperk en tijdperk van transparantie alleen maar belangrijker wordt.
Decennialang draaide het in het bedrijfsleven om omzet, groei en winst. Gelukkig beseffen steeds meer CEO’s dat dit denken niet meer werkt in een wereld vol sociale en maatschappelijke uitdagingen. Change makers als Paul Polman, Rutger Bregman, Feike Sijbesma en Jan Rotmans wijzen ons de weg naar een duurzamer, socialer en inclusiever model.
Denken in termen van winnen en verliezen en eindeloze groei maakt het onmogelijk om de grote maatschappelijke en sociale problemen van deze tijd op te lossen. Bedrijven die dit onvoldoende beseffen, zetten hun license to operate en daarmee hun toekomst op het spel.
Wij zijn dus van mening dat de rol van de communicatiedirecteur de komende jaren alleen maar belangrijker wordt. Ook uit onderzoek van onder meer Page Society, Korn Ferry, Deloitte en Quadriga University of Applied Sciences blijkt dat zij een groter mandaat en meer invloed krijgen.
Ons boek gaat nu een spannende nieuwe fase in: de fase van het tegenlezen. Voor het eerst tijdens het schrijven van het boek dat we ons kwetsbaar gaan opstellen. Het is wat ….
De tegenlezers van ons boek komen onder meer de onderstaande, prachtige tekst van Roy. T. Bennett tegen:
DON’T JUST
Don’t just learn, experience.
Don’t just read, absorb.
Don’t just change, transform.
Don’t just relate, advocate.
Don’t just promise, prove.
Don’t just criticize, encourage.
Don’t just think, ponder.
Don’t just take, give.
Don’t just see, feel.
Don’t just dream, do.
Don’t just hear, listen.
Don’t just talk, act.
Don’t just tell, show.
Don’t just exist, live.
Deze tekst sluit mooi aan bij de essentie van ons boek. Decennialang draaide het in het bedrijfsleven om omzet, groei en winst. Steeds meer bestuurders beseffen dat dit denken niet meer werkt in een wereld vol sociale en maatschappelijke uitdagingen. Meer van hetzelfde is niet het antwoord. Iets wat ook de communicatiedirecteur van nu en morgen zal moeten beseffen.
Over ons boek
Het boek over de CCO 3.0 bestaat uit drie delen:
- Deel I. Waarom zij denken dat de rol van de communicatiedirecteur belangrijker wordt.
- Deel II. Introductie van ons Ontwikkelkompas CCO 3.0 (© Körver & Heres), een praktisch hulpmiddel dat we de afgelopen tijd hebben getest bij klanten en relaties.
- Deel III. Praktische uitwerking van het Ontwikkelkompas.
Hoe dat Ontwikkelkompas er precies uitziet? Je leest er straks alles over in ons boek.
We streven ernaar ons boek in de eerste maanden van het nieuwe jaar af te ronden. De uitgever is Futuro.
Van gedachte wisselen over de rol van de communicatiedirecteur of haar afdeling? Aan de slag met visie, strategie of aanpak? Of te maken met een lastige issue? Stuur me vooral een berichtje.
Andere publicaties
Enkele andere boeken die ik heb gepubliceerd gaan onder meer over strategieontwikkeling en issuesmanagement.
- Merk & reputatie: issuesmanagement, een stappenplan (Frank Körver & Ferdinand Helmann)
- Het Strategisch Communicatie Frame, een praktische methode voor strategieontwikkeling (Betteke van Ruler & Frank Körver)
- The Communication Strategy Handbook (Betteke van Ruler & Frank Körver)
- 99+1 Kickstarters, prikkelende vragen die jou en jouw organisatie helpen om scherp te blijven (Frank Körver)
Wat je wellicht ook interessant vindt
- 'Een stevige(r) rol voor communicatiedirecteuren'
- 'Een ‘high performance’ communicatieafdeling? Ja, graag!'
- 'De (onzichtbare) waarde van de corporate communicatieafdeling'
- 'Het is volstrekt logisch dat de communicatiedirecteur lid is van de dominante coalitie'
- 'De communicatiedirecteur is onmisbaar in het proces van strategieontwikkeling'