Deze week was het mijn beurt in het New Board Program van Nyenrode University, een programma voor de bestuurders van vandaag en morgen waarin alle aspecten governance, oftewel goed ondernemingsbestuur, aan bod komen.
Titel van mijn presentatie: Reputaties op het spel. Een sessie voor bestuurders over kritische stakeholders, standpunten, authenticiteit, polarisatie, strategie, denkfouten in de boardroom, etc.
Wat ik wilde bereiken met mijn verhaal:
- deelnemers zijn aan het denken gezet over reputatie en de druk op organisaties en hun leiders om standpunten in te nemen.
- deelnemers hebben een beter beeld van wat issues zijn en van belangrijke keuzemogelijkheden die je hebt bij een issue.
- deelnemers zijn beter in staat om te reflecteren op hoe hun organisatie communiceert.
Vind je dit ook interessante onderwerpen? Hieronder een paar artikelen, boeken en onderzoeken reputatie, issuesmanagement en denkfouten in de boardroom. Sommige vers van de pers, andere wat ouder. Geachte bestuurders, doe er je voordeel mee.
✅ Boek: ‘Higher Ground’ (Alison Taylor). Het hele boek is interessant. Zie ook mijn artikel ‘Leestip: Higher Ground van Alison Taylor‘. Maar als je dan toch weinig tijd hebt, lees dan vooral hoofdstuk 3 (Building Stakeholder Trust) en hoofdstuk 4 (Setting Social and Environmental Priorities).
✅ Artikel (zie ook attachment): Paul A. Argenti, ‘When Should Your Company Speak Up About a Social Issue? (HBR.org, 2020)
‘Companies are increasingly under pressure to take a stand on high-profile political and social issues. Sometimes there is a clear moral issue at hand and the consequences will be most severe if you don’t say anything. At other times, it may not be so clear. But ultimately if your words don’t match your actions, they will be perceived as inauthentic, hypocritical, or woke-washing.’
✅ Artikel: Paul Polman & Andrew Winston, ‘Stakeholder Capitalism Still Makes Business Sense’ (HBR.org, 2024)
‘Five years ago, 181 CEOs issued a new statement on the purpose of a corporation, pledging to serve five stakeholders: customers, employees, suppliers, communities, and shareholders. but even then, it lagged behind what’s needed. Their commitment mattered and drove progress. But more recently, especially in the U.S., enthusiasm for many stakeholders’ sustainability priorities — such as climate change or DEI (diversity, equity, and inclusion) — has seemingly stalled. The authors reflect on what has happened since the statement, and where we’re going.’
✅ Revolt: ‘Poking the Bear, a report on purpose in the age of polarization’ (2023) (bedankt voor de tip Nanne!)
✅ Connected Leader-artikel ‘Je uitspreken over maatschappelijke issues? CEO’s zijn al gewaarschuwd (filmpje)’ (connectedleader.nl, 2024)
✅ Connected Leader-artikel ‘Bedrijven komen terug op beloftes’ (connectedleader.nl, 2024)
✅ Artikel: Paul J.H. Schoemaker and George S. Day, ‘How To Make Sense of Weak Signals’ (MIT Sloan Management Review, 2009)
‘Interpreting weak signals into useful decision making takes time and focus. These three stages can help you see the periphery—and act on it—much more clearly.’
✅ Artikel: Tim Harford, ‘How We Fool Ourselves‘ (Financial Times, 2021)
‘Whether believing implausible statistics or falling for frauds, humans are addicted to wishful thinking.’
Er is natuurlijk een megaload aan interessante literatuur over reputatie, issuesmanagement, stakeholder engagement, etc. Teveel om hier te delen. Maar voel je natuurlijk vrij om jouw favoriete boeken, artikelen, etc te delen!
Over het New Board Program van Nyenrode Business University: Alle aspecten van governance, ofwel goed ondernemingsbestuur, komen aan bod in dit topprogramma. Effectief besturen gaat niet alleen over strategie, focus op stakeholders en het beheersen van organisatorische prestaties en risico’s, maar ook over groepsdynamiek in de boardroom, leiderschap, individuele competenties, motivatie en persoonlijkheid. Het New Board Program is ontwikkeld in samenwerking met bestuursleden van prominente Nederlandse bedrijven en organisaties, en behandelt veel case studies uit hun praktijk.
New Board Program, Nyenrode Business University
Wat je wellicht ook interessant vindt
- 'Bedrijven komen terug op beloftes'
- 'Een issue? In dit model vind je wellicht een goede aanpak'
- 'Drie redenen om je als ceo (voorlopig) niet uit te spreken over maatschappelijke issues'
- 'Je uitspreken over maatschappelijke issues? CEO’s in de US zijn al gewaarschuwd (filmpje)'
- 'Communicatiedirecteuren, deze 5 typen organisaties hebben jullie tegenspraak keihard nodig'