(Leestijd: 1 minuut) Het blijven uitdagende tijden. Corona woedt hevig door en houdt stevig huis. Het bedrijfsleven wordt hard geraakt. De uitdagingen zijn groot. Ook voor communicatieafdelingen.
Er is veel werk te doen in uitermate lastige omstandigheden. Verwachtingen blijven onverminderd hoog, terwijl begrotingen onder druk staan.
Het piept en kraakt.
Ik zie 4 grote uitdagingen voor communicatiedirecteuren
Communicatiedirecteuren hebben een prachtige baan, maar makkelijker wordt het er niet op. Zij hebben te maken met grote uitdagingen. Hieronder noem ik er 4. Per uitdaging geef ik enkele adviezen.
Uitdaging 1. Geen twijfels laten bestaan over toegevoegde waarde. Hoe zorg je ervoor dat de top in tijden van bezuinigingen niet twijfelt aan de strategische waarde van de afdeling Communicatie?
- Grijp elke kans aan om te laten zien waarom de communicatieafdeling zo ontzettend waardevol is. Wees niet bescheiden over behaalde successen.
- Ontwikkel nu eindelijk die strategie one-pager en ga er mee de boer op. Laat zien waar je voor staat en waar je voor gaat. Die one-pager beschrijft in ieder geval missie, kerntaken en lange-termijn ambities (2023?). En voor 2021 bevat het plan aansprekende doelstellingen en concrete speerpunten.
- Oefen de elevator pitch. Hoe verkoop je de afdeling Communicatie?
Voor de liefhebber. In dit blog wat tips voor een goed jaarplan.
Uitdaging 2. Heldere keuzes maken. Waar ga jij in 2021 prioriteit aan geven en waar geef je geen prioriteit aan?
- Zet jouw 3 tot 5 prioriteiten voor 2021 op papier en zorg ervoor dat je ze kunt dromen. Deze prioriteiten zijn jouw kompas. Zeker in tijden van verhoogde nervositeit wordt van topmanagers verwacht dat ze helderheid verschaffen en integrale keuzes maken.
- Maak per prioriteit duidelijk waarom die prioriteit zo ontzettend waardevol is voor het bedrijf (business relevantie).
- Bespreek die 3 tot 5 prioriteiten zo snel mogelijk met de top en zorg voor ‘buy in’.
Uitdaging 3. Continu scherp blijven. Hoe blijf je impact creëren in een (post) coronatijdperk dat maar duurt en duurt en duurt?
- Leer van de afgelopen maanden. De corona duurt al maanden; dat levert ongetwijfeld belangrijke learnings op. Kun je er 5 noemen?
- Weet wat er speelt en wat door doelgroepen belangrijk wordt gevonden. Wees alert op kansen. Kijk uit voor molshopen.
- Koester creativiteit. Zeker als vermoeidheid optreedt, is creativiteit van ongekende waarde als je impact wilt realiseren. Leer bijvoorbeeld van Netflix.
Uitdaging 4. Do the work. Hoe zorg je dat het werk (goed) gedaan blijft worden (ook op afstand)?
- Laat je niet afleiden door bijzaken. Lees het boekje Do the work van Steven Pressfield. Je krijgt er geen spijt van. Doen. (En mail mij daarna wat je ervan vond).
- Maak heldere afspraken. Leg die afspraken vast. In de vorm van een kalender, speerpunten, etc. Wees helder over wat je van wie verwacht.
- Leg de lat hoog. Corona is geen excuus voor middelmatig werk. Spreek professionals aan op underperformance. Beloon uitzonderlijke prestaties.
En natuurlijk; er is nog een 5e uitdaging: gezond blijven. Op het moment dat ik dit schrijf, heb ik zelf COVID-19. Het zijn milde klachten, maar toch, dit wil je niet…
Mindset: uitdagingen zijn ook kansen
Van Zoom naar Teams af en van Webex weer naar Blue Jeans. En morgen weer hetzelfde liedje. Er lijkt geen einde in zicht. Maar het is wat het is.
We kunnen niet verslappen. Er staat teveel op het spel.
Ik geloof in het belang van de juiste mindset. Daarom kunnen sommige mensen ogenschijnlijk bergen verzetten, terwijl anderen geen meter vooruit lijken te komen.
Het obstakel is de weg, schreef Ryan Holiday al. Wat eerst een onoverkomelijk obstakel lijkt te zijn, kan met een simpele verandering een unieke kans worden. Dat wat je pad blokkeert kan in werkelijkheid een nieuw en beter pad openen.
Bovenstaande uitdagingen zie ik dan ook als kansen. Ik hoop jij ook.
In dit blog reik ik wat tips aan. Die rijtjes met tips zijn verre van compleet. Ik nodig je uit om jouw ervaringen te delen. Hoe blijf jij scherp? Ik hoor het graag.
Wat je wellicht ook interessant vindt:
- Blog: Het is volstrekt logisch dat de communicatiedirecteur lid is van de dominante coalitie
- Blog: Jennifer O’Malley Dillon: wat communicatiedirecteuren kunnen leren van Bidens reddende engel
- Blog: Wat wordt de focus van jouw MT? Dit model maakt prioriteren makkelijker.
- Blog: Even slikken en weer doorgaan. Het is wat het is.
- Blog: COVID-19 en communicatie: klaar voor de volgende ronde? Drie tips.
- Blog: Druk, druk, druk. Tja, wat doe je eraan?
- Blog: Beste manager, zorg dat dit voornemen voor 2020 niet ontbreekt: Z.V.M.E.E.M.G.
Mooie blog Frank! Spot on. Als aanvulling op wat je schreef… de unieke taak van de CCO is ook om de verbinder te zijn van en in het team. Verbinding tussen teamleden, verbinding tussen top leadership en medewerkers, en verbinding tussen hart (passie voor het vak) en ziel (waar sta je voor als leider, als mens). Verbinding door zorg voor anderen en voor jezelf. Deel wat er in je omgaat en nodig anderen uit dat ook te doen; het versterkt de verbinding. Nodig ook je CEO dat te doen in haar of zijn communicatie. Eerder deze week deed ik een eindejaarskoffie/borrel met mijn team (van China tot Brazilië en alles ertussenin). ‘Content-light, soul-heavy’. We deelden eerlijk hoe we het jaar hadden ervaren, wat ons gelukkig had gemaakt (commentaren hadden allemaal betrekking op privé: blijft het belangrijkste… ), wat ons trots maakte (combinatie privé en werk). Waar we mee worstelden. Er ontstond een verbinding ondanks het feit dat afstand ons scheidde. Dus, CCO: kom uit je schulp, laat jezelf echt zien … en je team volgt. Het voedt creativiteit, begrip, goede zin en vertrouwen.
Dank voor je reactie Minke. Heel mooi verwoord. Dank. En wat betreft: ‘Content-light, soul-heavy’: die beschrijving moet ik onthouden.
In een presentatie aan communicatiedirecteuren heb ik de rol van de Corporate Affairs Leader geschetst aan de hand van 6 rollen. Een van de rollen was inderdaad de ‘verbindende rol’.
Ik zal daar binnenkort een blog aan wijden.